کارگاه آنلاین عکاسی هنری معاصر

عکاسی هنری معاصر: تاريخچه، نظريه و عمل


مدرس: امید امیدواری
کارگاه آنلاین عکاسی هنری معاصر، 1 روز در هفته در 8 جلسه، هر جلسه به مدت 3 ساعت برگزار می شود
لیست انتظار

توضیحات

توضیحات

مدرسه آنلاین عکاسی کارگاه آنلاین «عکاسی هنری معاصر» را برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه دقیق اطلاعات زیر با تکمیل فرم و پرداخت شهریه ثبت نام کنند.

این کارگاه، یک روز در هفته برگزار خواهد شد و مدت زمان هر جلسه ۳ ساعت خواهد بود. هر جلسه به دو بخش تقسیم خواهد شد. بخش اول به مدت یک ساعت و نیم به مباحث تاریخی و نظری اختصاص داده خواهد شد و بخش دوم به گفتگو درباره‌ی شیوه‌ی ساخت و تکوین مجموعه عکس‌های هنرجویان می‌پردازد.

درباره کارگاه
عکاسی از آغاز تا به امروز همواره بر پایه‌ی نظریه‌ها و شیوه‌های عملیِ متفاوت و نیز با توجه به نقشی که به این رسانه سپرده شده است، در قالبِ حالت‌ها، بیان‌مندی‌ها و فرم‌هایی معین به مثابه‌ی هنر مطرح شده و یا در خدمت هنر قرار گرفته است. در این زمینه، آنچه به لحاظ نظری در کانون تمام گفتمان‌های عکاسی هنری قرار دارد، ژرف‌اندیشی در نسبت میان عکس و واقعیت و ابراز دیدگاه‌هایی متضاد در باب این رابطه بوده است. این دوره‌ی آموزشی در نظر دارد بر پایه‌ی تجزیه و تحلیلِ مبانی نظری و عملی پیرامونِ نسبت عکس و واقعیت در بستر گفتمان‌های هنری عکاسی و جریان‌های هنری معاصر، تصویری روشن و نقادانه از عکاسی در مقام هنر ارایه کند. بدین منظور در بخش نظری و تاریخی، هشت گفتار پیرامون عکاسی هنری در برهه‌های تاریخی مطرح خواهد شد و آثار عکاسان شاخص را نقد و بررسی خواهیم کرد (مدت‌ زمان هر جلسه‌ی نظری: ۹۰ دقیقه). همچنین در بخش عملی، ملزومات و راهکارهای تکوین یک «مجموعه عکس هنری» شرح داده خواهد شد تا امکانی فراهم شود که هنرجویان بتوانند در فضایی دیالوگ‌محور و تعاملی، پدیدآورنده‌ی یک مجموعه عکس باشند (مدت زمان هر جلسه‌ی عملی: ۹۰ دقیقه).

سر‌فصل‌های بخش نظری:
جلسه‌ی اول) عکاسی پیکتوریالیستی: عکاسی در سودای نقاشی.
جلسه‌ی دوم) عکاسی مدرنیستی: فرم زیباشناختی به منزله‌ی هنر، ابهتِ مؤلف و اهمیت ویژگی‌های ذاتی رسانه.
جلسه‌ی سوم) ایده به مثابه‌ی هنر؛ کنکاشی در نگرش‌های ضدزیباشناختی هنرمندان مفهومی در بکارگیری عکاسی.
جلسه‌ی چهارم) پست‌مدرنیسم در عکاسی: تبیین نظریه‌ی پساساختارگرایی، گفتاری پیرامون زبان و تکثر معنا، مسأله‌ی بینامتنیت، عکاسی صحنه آرایی‌شده و مبحثی در باب مرگ مؤلف و تولد بیننده.
جلسه‌ی پنجم) عکاسی مستند هنری: بررسی دگردیسی‌های عکاسی مستند در دوران معاصر و حضور این ژانر در بافت هنر.
جلسه‌ی ششم) عکاسی و عینیت‌گرایی: عینیت نوین، برند و هیلا بخر و عکاسی ددپن.
جلسه‌ی هفتم و هشتم) عکاسی هنری قرن ۲۱: تعدد و تنوع نگرش‌ها و رویکردها، تشدید خصلت نمایه‌ای و کاربست طبیعت ناهنر عکاسی، درآمیختگی عکاسی با مجسمه و اینستالیشن و عکاسی انتزاعی.

تکلیف/تمرین کلاس:
تکلیف نهایی این دوره‌ی آموزشی که بهتر است آن را «تمرین» بنامیم، تولید یک کار عکاسی است که از نظر رویکرد و گونه، در ردیفِ کردارها و نگرش‌هایی قرار می‌گیرد که از دهه‌ی ۱۹۶۰ به این سو، پیرامون عکاسی پدیدار گشته‌اند. این تمرین و مشق می‌تواند اشکال متنوعی داشته باشد مانند: مجموعه عکس، کتاب‌عکس، هنرِ عکس‌بنیان و غیره. تمرین‌ها می‌توانند هم شامل عکس گرفتن/ساختن از واقعیت باشند و هم بکار گرفتنِ «عکس» به عنوان کارمایه‌ی یک کار هنری. در اولی «واقعیت» ماده اصلی کار عکاس است و در دومی خود «عکس». به بیانی جزئی‌تر، هنرجویان می‌توانند با اهداف و به روش‌های مختلفی عمل کنند مانند: انتقال موضوعی مشخص از دیدگاهی شخصی یا به عبارتی تفسیر واقعیت؛ تمرکز بر مسائل صوری و فرمال سایر رسانه‌های تصویری و ایجاد دیالوگ تصویری با آنها یا واکنش به کار هنرمندان دیگر؛ بیان دیدگاه‌های اجتماعی در چارچوب هنر، پیرامون مسائل روز؛ کاوش در زندگی شخصی خود؛ توجه به مسائل محیط زیستی؛ و یا تعمق در نظریه‌های عکاسی و مواردی از این دست. منشأ و دلیل انجام هر تمرین، «تجربه‌ی زیسته» و شیوه‌ی فردی نگریستن سوژه/عکاس به ابژه/واقعیت و همچنین جنبه‌ای از عکاسی و هنر است که او را برمی‌انگیزد تا ایده‌ای را در این میدان دیداری/نوشتاری با دیگران به اشتراک بگذارد. در بخش عملی این دوره تأکید و تمرکز ویژه‌ای بر ارتباط کلمات و تصاویر عکاسی خواهد شد، به همین جهت، مسئله‌ی «استیتمنت» و «عنوان پروژه» مفصلاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از موارد دیگری که به آن پرداخته خواهد شد، شیوه‌های ارایه‌ی کار نهایی یا همان «تمرین» هنرجویان است.

درباره مدرس

امید امیدواری
امید امیدواری عکاس و مترجم و مدرس عکاسی است. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی‌ارشد عکاسیِ پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانش‌آموخته‌ی کارشناسی عکاسی از دانشگاه هنر اصفهان است و عکاسی را در سال ۱۳۸۷ از انجمن سینمای جوانان شیراز آغاز کرده است. امیدواری سابقه‌ی تدریس در دانشگاه هنر شیراز را دارد و اکنون مدرس کارگاه عکاسی مستند در مؤسسه‌ی آموزش عالی هنر شیراز و همچنین مؤسسه‌ی آموزش عالی ارم شیراز است. ترجمه‌های او در نشریه‌های چشمک، کالوتیپ، ساتین و فصلنامه‌ی عکاسی منتشر شده‌اند و نیز در سال‌های اخیر با سایت عکاسی همکاری داشته و مطالب متعددی به عنوان نویسنده و مترجم پیرامون عکاسی منتشر کرده است. علاوه بر داوری و یازده سخنرانی در زمینه‌ی عکاسی، هنر و نقد عکاسی در دانشگاه و رویدادهای مختلف عکاسی، از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به دبیری انجمن علمی عکاسی دانشگاه هنر اصفهان، سرپرستی گروه عکاسی لیت و همکاری با انجمن سینمای جوانان اشاره کرد. عکس‌های امیدواری در چهارمین دوره‌ی سالانه‌ی عکس دانشجویان دانشگاه تهران، هشتمین دوره‌ی «ده روز با عکاسان ایران»، نمایشگاه گروهی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان در فرایبورگ آلمان و نمایشگاه ویدئو و عکاسی معاصر در لس آنجلس آمریکا و... به نمایش در آمده است.

نظرات (0)

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کارگاه آنلاین عکاسی هنری معاصر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید شما این را نیز دوست داشته باشید…