فصلنامه عکاسی – شماره ۲
17,000 تومان
با رویکرد «فتومونتاژ معاصر» همراه با یک DVD آموزشی
چاپ تمام
توضیحات
توضیحات
عکاسی مثل هر هنر دیگری رسالتی به جز بیان آنچه که دیده میشود، دارد. هنر وسیله بیان احساس است والزاماٌ این احساس همیشه در قالبهای رئال نمیگنجد. وقتی هنرمند قالبهای تراشیده شده و ثابت رئال را فضای مناسبی برای بیان آنچه در ذهن دارد، مفاهیمی که میخواهد به انسانهای دیگر منتقل کند کافی و شایسته نمیبیند، خود را از قید دنیای رئال رها کرده و به تعبیرها و فضاهای بازتر و آزادانه تری برای بیان خود چنگ میزند. اینجاست که سبکها و اندیشههای اجرا و بیان متبلور میشود.
سبکها از رئال به سورئال هجرت کرده و در همه هنرها جای خود را باز میکند و درهنرعکاسی -با توجه به اینکه عکاس در واقعیتها بسیار بیش ازیک نقاش محدود است- این مسیر را با فتومونتاژ پیدا کرده، ترکیبی کاملا مفهومی و انتزاعی و سوبژه از عناصری کاملا واقعی عینی و ابژه و دقیقاً این نکته است که خاص بودن این مفهوم را دوچندان میکند. شاید نقاش بتواند یک درخت را به هر شکلی که در تصویر ذهینتش نقش بسته بکشد، حتی به صورت یک پرنده با بال به جای شاخه و پر به جای برگ ولی یک عکاس باید ازعناصر واقعی درخت این پرنده را خلق کند و این میتواند قدرت خلاقیت و اجرای عکاسی را به ستیز بکشاند.
عکاس با شناخت نشانهها، استعارهها و زبان عکاسانه خود در چینش نوین تصویری را خلق میکند که به واقع بیان احساس و فکر خالق اثر است تا آنچه در واقعیت اتفاق افتاده. بیننده با دیدن آن اثر بجای درک بخشی از واقعیت موجود در پیرامون خود به نشر بزنگاههای ذهنی هنرمند میرسد و آنچه در سیر روحی و معنایی او رخ داده. سبک فتومونتاژ عکاسی در جهان و ایران به سرعت جایگاه خود را باز کرده و هنرمندان بسیاری را به خود جلب کرده است که این شماره از فصلنامه عکاسی به پرونده فتومونتاژ معاصر میپردازد. این روش از هنر که سالهاست جایگاهی بهینه در ایران دارد، وامدار پیشگامان و نامدارانی چون زندهیادان بهمن جلالی و صادق تیرافکن و دیگرانی همچون احمد عالی، آرمان استپانیان و یا خسرو حسنزاده و فریدون آو در زمینه نقاشی است؛ هنرمندانی که روزنهای جدید را جهت اجرای چنین روشی گشوده و نقش مؤثری در نسل تازهِ عکاسان و هنرمندان ایرانی داشتهاند و علاوه بر ردپایی از فتومونتاژ و فتوکلاژ در آثارشان، صاحب تجارب و نوآوریهایی نوجویانه بودهاند که بسیار قابلتأمل است.
این شماره از فصلنامه با همکاری صاحب نظرانی چون دکتر محمد خدادای مترجمزاده، محمدرضا طهماسبپور، مهرداد عسکری طاری، دکتر سامان توکلی، رومین محتشم، زانیار بلوری، دکتر مهدی مقیمنژاد، سیامک دل زنده، سیامک فیلیزاده، پژمان نظر زاد، مجید کورنگ بهشتی، هادی مومنی، امید امیدواری، امید شلمانی، تینا وینک هاوس، هومان مهر آذین، آیتای شکیبافر، پریسا رقمی، دومینیک روسه، مریم وحدتی، سیده غزاله غضنفری، محمد شمس، شهرزاد اکرمی، حامد انوشه و محمد رضا معصومی و عکاسانی چون رسول کمالی، فرزانه رادمهر، ژوبین عبدیانی، امین شفیعی، سامان آفریدند، قاسم فتحی، میعاد آخی، میلاد صفا بخش، سعید رضوانیان، شکوفه بیاتی به همراه مصاحبه اختصاصی با صمد قربانزاده، تام چمبرز و اروین اولف به شکل گستردهای به بحث و بررسی پیرامون «فتومونتاژ معاصر» میپردازد.
فهرست:
– مقولهای به نام فتومونتاژ/ محمد خدادای مترجم زاده
– از آلبومخانه همایونی تا فتومونتاژ در ایران/ محمدرضا طهماسبپور
– فتومونتاژ ایرانی/ مهرداد عسگری طاری
– رویا، واقعیت و فتومونتاژ/ سامان توکلی
– مصاحبه صمد قربانزاده/ رومین محتشم
– برخی ملاحظات انسانگرایانه در عکاسی/ زانیار بلوری
– تصویرپردازی دیجیتال و بازنمایی عکاسانه/ مهدی مقیمنژاد
– سلطنت قلب تصویر و دور بیپایان «زیرزمین»/ سیامک دلزنده
– مصاحبه با تام چمبرز/ سیوا شهباز
– مصاحبه با اروین اولاف/ سیوا شهباز
– من اینجا هستم/ کمیل وجنار
– سیمای عکاسی در دوردست/ پژمان نظرزاد
– دیداری شدنِ شکلهای اندیشه، ایدههای در بابِ مهدی مقیمنژاد/ هادی مؤمنی
– عینک آفتابی/ امید شلمانی
– زنِ روز/ امید امیدواری
– کودکی/ تینا وینکهاوس
– زیباییشناسیِ سبکی در فتومونتاژ/ هومان مهرآذین
– استودیوم و پانکتوم در فتومونتاژ/ آیتای شکیبافر
– مالکان هنر/ پریسا رقمی
– آزادی نگارگر/ دومینیک روسه
– مرد سیاسی؛ پاسخهای هنرمندانه/ مریم وحدتی
– رئالیسم جادویی و سورئالیسم تجسمی در عکاسی/ سیده غزاله غضنفری
– داستانپردازی در فتومونتاژ/ محمد شمس
– مسابقات/ میلاد صفابخش
– معرفی پیجهای اینستاگرام/ پریسا رقمی
– چشماندازهایی از خیال/ شهرزاد اکرمی
– حتی اگر چشمانم آقامحمدخان را نبیند/ حامد انوشه
– احیاء زمین به دست برادر معمار/ محمدرضا معصومی
– DVD آموزشی/ مراحل ساخت مجموعه یک شاهد عینی (آزاده اخلاقی)/ ساسان توکلی فارسانی
– DVD آموزشی/ ترفندهای مورد نیاز در فوتومونتاژ و مبحث کامپوزیت در نرمافزار فوتوشاپ/ بهمن رئوفی
اطلاعات تکمیلی
اطلاعات بیشتر
مترجم | |
---|---|
تعداد صفحات | ۱۵۶ |
قطع | |
نوبت چاپ | |
انتشارات |
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.