واقعا” اسمش را باید چه گذاشت ؟
در پرونده درخشان! موزه هنرهای معاصر برگزاری دو سالانه عکس با آن همه کاستی و بی برنامگی کم بود حذف و ممیزی در ارسال آثاری که به امانت به موزه سپرده شده بود هم به آن اضافه شد.
واقعا” جای تاسف دارد. وقتی از سوی اهل فرهنگ و هنر و مهمترین مرکز فرهنگی و هنری چنین رفتارهایی را شاهد هستیم دیگر چه انتظاری از دیگران می توان داشت ؟
آقایان محترم، عکس هایی را که شما به فرانسه نفرستادید امانت بود. شما که عاملان حذف عکس های دو سالانه از دیوار های نگارخانه خیال را مسئولین فرهنگسرای هنر عنوان نمودید، به کدامین مجوز از ارسال آثار عکاسان ایرانی که برای نمایش در بازار عکس پاریس به شما امانت داده شده بود خودداری کردید؟
آیا به عواقب داخلی و بین المللی عملکرد خود اندکی فکر کرده اید؟ آیا بی اعتمادی هنرمندان به صداقت رفتار و گفتار شما شایسته بزرگترین و ثروتمندترین مجموعه فرهنگی هنر کشور است؟ آیا زحمت و هزینه سنگینی که چاپ و آماده سازی این عکس ها برای صاحبنشان داشته مورد توجه شما بود ؟
اعتراض یکی از هنرمندان حذفشده از نمایشگاه عکس پاریس
شادی قدیریان: اقدام موزه در حذف و اعمال نظر انحصاری، سابقهدار است . ایسنا
عکس هایی که موزه هنرهای معاصر از ارسال آنها خودداری نمود . راه ابریشم
این عکسها مربوط به خانم قدیریان است. عکسهای دیگر عکاسانی که آثارشان ارسال نشده در دسترس نبود
مطلب زیر به نقل از سایت زنان ایران آورده شده. به علت فیلتر بودن این سایت و با پوزش از مدیریت سایت زنان ایران با توجه به اهمیت موضوع برای جامعه عکاسی مجبور به کپی مطلب شدیم .
من حق دارم بدانم چرا حذف شدم ؟
«این حق مسلم من است که بدانم برای چه مسئولان موزه هنرهای معاصر مجموعه عکس من را حذف کردند . »این حرف ها را شادی قدیریان که یکی از بیست و هفت عکاسی است که قرار بود در جشنواره عکس پاریس paris photo شرکت کند اما به تازگی وی متوجه شد که عکس هایش به همراه عکس های سه عکاس دیگر حذف شده است .
پاریس فتو یکی از بزرﮔترین و معتبر ترین بازارهای عکاسی جهان است که همه ساله ﺁثارعکاسان معتبر ممالک مختلف را در خود جای می دهد. این بازاربزرﮒ هنری فرصت ﺁشنایی و تبادل نﻅر بین هنرمندانﮔالری داران ومدیران هنری سراسر دنیا را مهیا کرده و زمینه سازبسیاری ازروابط کاری و هنری است.
امسال هشتمین دورپیاپی این نمایشگاه در پاریس برپا می شود وگالری راه ابریشم با نزدیک به بیست و هفت عکاس ازایران براى اولین باردرﺁن حضور مى یابد.شادی قدیریان ، بهمن جلالى، ملکه نائینی، ﻤﻬﮕامه پروانه ، پیمان هوشمند زاده ، کوروش ادیم ، خسرو حسن زاده ، فریدون آو، آرش حنائی، گلناز طاهری، همیلا وکیلی، لیلا پازوکی، رامین حائری زاده، مهران مهاجرجمشید بایرامی، جواد منتظری، امید صالحی، ارشیا کیانی، هانا دارابی، یلدا معیری، حمیده ذوالفقاری ، محمد غزالی، رضا سید پایداری، بیتا ریحانی، ایلا گلپریان، دادبه بصیر، فرشید مثقالی، مهرانه آتشی و محمد رضا شریف زاده عکاسانی هستند در این بازار شرکت کرده اند.
قدیریان می گوید:« ما از طریق گالری ( نه از طریق وزارت ارشاد و موزه هنرهای معاصر ) در آن شرکت کردیم. برای ارسال مجموعه ها موزه هنرهای معاصر برای کمک به گالری راه ابریشم بسته بندی و ارسال آن را بر عهده گرفت.»به گفته وی ارسال این تعداد اثر هنری به خارج از کشور از عهده گالری خصوصی مانند راه ابریشم خارج است.قدیریان با بیان این نکته عکاسان از طریق گالری مجموعه هایشان را در اختیار موزه گذاشتند، می افزاید: «پس از ارسال آثار من و سه نفر از عکاسان دیگر متوجه شدیم که موزه آثار ما را بازگردانده و آنها را حذف کرده است.»
مجموعه عکس های آرش حنایی، یلدا معیری و رامین حائری زاده به همراه مجموعه عکس های« مثل هرروز »شادی قدیریان حذف شد.نکته مشترک این چهار مجموعه استفاده از زنان به عنوان سوژه اصلی بود. دلیل موزه هم که به این عکاسان به جز قدیریان اعلام شده همین بوده است.مجموعه« مثل هرروز » تصاویری از زنانی است که صورتشان را به وسیله چادرهای نماز امروز پوشاندن و جلوی صورتشان یکی از وسایلی که به طور سنتی زنان با آن ارتباط پیدا می کنند را تصویر کرده است.
قدیریان می گوید:«این عکس ها آیینه خودم من به عنوان یک زن ایرانی است. یک حس شخصی به خودم و همجنسان خودم. من یک زنم چه طور می توانم همجنسان خودم را به تمسخر و توهین بگیرم . من در این مجموعه از المان های روز برای نشان دادن حجاب استفاده کردم. اگر این توهین به زن است پس مسائل دیگری که در جامعه وجود دارد مثل نداشتن حق طلاق و عدم اجازه حضانت کودکان و هزار چیز دیگر توهین به شان زن ایرانی نیست .»
وی می گوید:« بیشتر از این که این مسئله از روی ضوابط باشد ، برخورد سلیقه ای و شخصی یک فرد و یک سازمان با آثار است. من بارها این عکس ها را چاپ در جاهای مختلف به نمایش گذاشتم و چندین نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کردم و هربار با موزه روبه رو شدم حذف شدم. نمایشگاه عکس یونان ، بی ینال آمریکا، شهرداری بروکسل و پارلمان اروپا را به همین دلیل حذف کردند. »
قدیریان با اشاره به این که هیچ منع قانونی برای ارسال عکس ها وجود ندارد می افزاید:« چون در دو نمایشگاه بروکسل و پارلمان اروپا چون عکسی از مجموعه مثل هرروز روی بروشور نمایشگاه شهرداری بروکسل چاپ شده بود به موزه اعلام کرده بودند که یا همه کارها در این نمایشگاه شرکت می کنند یا هیچکدام و به همین دلیل موزه مجموعه من را هم ارسال کرده بود. اما جلوی شرکت من را در پارلمان اروپا گرفتند.»
این عکاس جوان می گوید:«به دیگران دلایل حذف کارهایشان را اعلام کردند اما به من هیچ دلیلی گفته نشده است. من هم حق داشتم بدانم چرا کارهایم حذف شده است. »وی معتقد است:«من نمی دانم چه مشکلی وجود دارد که کارهایم حذف می شود. یعنی چرا موزه هنرهای معاصر مجموعه های من را حذف می کند. بارها هم تلاش کردم علت آن را بفهمم.»
اما نکته ای که مبهم می ماند برخورد سلیقه ای موزه هنرهای معاصر با موضوع زنان ایرانی در آثار هنری است. چرا که در سه مجموعه دیگر نیز تصاویر زنان هیچ نکته توهین آمیزی وجود نداشته و این موزه بوده که این نکته را متوجه شده است. این در حالی است که نه شورای نظارتی در این خصوص در موزه وجود دارد نه این که قانونی برای سانسور این مجموعه ها وجود دارد.
گفتنی است پاریس فتو در کروسل لوور در کنار موزه لوور که در مرکز شهر پاریس۲۱ آبان تا ۲۴ آبان ۱۳۸۳ برگزار خواهد شد و ۱۰۵ گالری از ۱۶ کشور مختلف در آنجا حضور خواهند داشت.