شیوهی دیگری برای گفتن
30,000 تومان
شیوهی دیگری برای گفتن
ناموجود
توضیحات
توضیحات
اختراع عکاسی، شیوهی بیانی جدیدی را در اختیارمان قرار داده است که بیش از همه، با حافظه ارتباط تنگانگ دارد. اما به راستی، عکسها چرا و چگونه بر ما تاثیر میگذارند؟ از آلبومهای خانوادگی و کاربرد عکسها در حیطهی خصوصیشان چه برداشت میکنیم؟ آیا نماها یک رمز حیاتی، نوعی از نیمه-زیان را شکل میدهند؟ آیا میتوان از نوعی بهرهجویی سرمایهدارانه از عکاسی سخن گفت، و اگر چنین است، آیا حقیقتاً، راه چارهای برای رهایی وجود دارد؟
اینها برخی از پرسشهایی هستند که کتاب، قصد بررسی آنها را دارد و زمینهساز نظریهی جدیدی دربارهی عکاسی است که فراتر از نظریات مطرح شده توسط والتر بنجامین، رولاند بارت و سوزان سونتاگ هستند. برجر، معمای عکس و ابهام موجود در آن را مورد نظر قرار میدهد. او نحوهی عملکرد عکس را، نقل قولی عین به عین و ردپایی از واقعیت میداند، درست برخلاف نقاشی که ترجمان آن است.
شیوهای که جان برجر و ژان مور برای عملی ساختن نظریهی خود در این کتاب به کار گرفتهاند، منحصر به فرد است. این اثر، آمیزهای از داستانهای واقعی نظریه، پرتره و حتی اعتراف است. داستان اصلی کتاب، دربارهی زندگی یک زن روستایی، به عنوان شخصیتی خیالی، بدون بهرهگیری از کلمات، با استفاده از صد و پنجاه قطعه عکس گفته شدهاست. این داستان مصور هیچ شباهتی با یک فیلم یا گزارش خبری ندارد بلکه شیوهای دیگر است برای گفتن.
کتاب شیوهی دیگری برای گفتن، شامل پنج فصل است.
• در آن سوی دوربین من (فصل ۱)
در فصل اول، ژان مور دربارهی تجربههای خود در مقام یک عکاس مینویسد و به خصوص مواردی را که در عکس ابهام وجود دارد، مورد توجه قرار میدهد.
• نماها (فصل ۲)
در این بخش، به دنبال یافتن یک نظریه قابل قبول دربارهی عکاسی هستیم. اغلب مباحث نظری در مورد این رسانه، یا کاملاً علمی است یا جنبهی زیباییشناسی دارد.
• اگر هر بار (فصل۳)
فصل سوم کتاب، شامل صد و پنجاه عکس بدون نوشته است. این مجموعه تحت عنوان اگر هر بار… انعکاسی از زندگی یک زن روستایی است.
• داستانها (فصل۴)
در این فصل، به بحث نظری دربارهی شیوهای که در بیان داستان، اگر هر بار… به کار بردهایم، میپردازیم.
• سرآغاز (فصل ۵)
درباره نویسندگان:
جان برجر، رمان نویس، مستند نویس و منتقد هنر، به عکاسی و جایگاه آن در جهان ما درونمایهای عمیق بخشیدهاست. اولین رمان او با عنوانِ یک نقاش زمانهی ما در سال ۱۹۵۸ منتشر شد. پس از آن، رمان ج. را نوشت که جایزهی بوکر پرایز ۵ را در ۱۹۷۲ برای او به ارمغان آورد. آنگاه تریلوژی تحسین برانگیز خود، در اعماق رنج را نگاشت. او کتابهای بسیاری در زمینهی هنر و به خصوص هنر چگونه دیدن، نوشته که از آن جمله کتاب معروف شیوههای دیدن است که شبکه بی. بی. سی آن را به یک مجموعه تلویزیونی تبدیل کردهاست. برجر علاوه بر کتابهای هنری، در زمینه خلق آثار داستانی و رمان نیز پیشگام است.
و ژان مور، عکاس سوئیسی، سالهای متمادی است که در مقام عکاس در مجلات و مجامع بین المللی فعالیت دارد و بیش از بیست سال به عنوان عکاس با سازمان ملل همکاری کردهاست. علاوه بر کتابِ حاضر، در تهیهی کتابهای مردخوش اقبال و مرد هفتم با جان برجر همکاری کردهاست.
اطلاعات تکمیلی
اطلاعات بیشتر
نويسنده | |
---|---|
مترجم | |
تعداد صفحات | ۲۹۲ صفحه مصور سیاه و سفید |
قطع | |
تیراژ | ۵۰۰ |
نوبت چاپ | |
شماره شابک | ۹۷۸-۹۶۴-۶۴۱۲-۵۴-۵ |
انتشارات |
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.