مفاهیم عکاسی
67,000 تومان
شرح واژهها و اصطلاحات کلیدی تاریخ و نظریه عکاسی تا امروز
ناموجود
توضیحات
توضیحات
تقریباً از دویست سال پیش تا اکنون عکاسی بخشی از زندگی روزمره بوده است؛ موقعیتی که با ظهور تصویر و دستکاریهای دیجیتال در سالهای اخیر تثبیت هم شده است. از عکاسی برای احراز هویت، فروش محصول، بازسازی واقعیت، تصویرکردن اخبار، ثبت و انتقال لحظات شخصی و در کنش هنری استفاده میشود؛ رسانهای که در دسترسترین و نافذترین و فراگیرترین رسانه هاست.
کتاب «مفاهیم عکاسی»، راهنمای ایده آلی است برای توضیح جایگاه عکاسی در جامعه ما و نیز طیف بسیار گستردهای از ژانرها. این کتاب بر پایه کاربرد عکاسی، با طرح تاریخ عکاسی و تشریح نظریه آن خواننده را به حیطهی مستند، پرتره، منظره، طبیعت بیجان، هنر و عکاسی جهانی میبرد و برخی از تصاویر قدیمیتر و معاصر را به بحث میگذارد. از این رو، مطالعهی این کتاب برای همهی علاقهمندان جدی عکاسی راهگشاست.
در دو فصل نخست کتاب، به ترتیب، مفاهیم اصلی «تاریخ» و «نظریه» عکاسی، از آن جهت که با مطالعه عمومی عکاسی در پیوند هستند، مورد بررسی قرار میگیرند. «تاریخ» در بررسی عکاسی، رویکردی «غالب و چیره» بوده است. گرچه در تبیین تفاوتهای میان عکسها چندان کامیاب به نظر نمیآید. حتی در این صورت نیز ارتباط میان تاریخ و عکاسی را میتوان پیوندی دو سویه تلقی کرد.
از یک سو، عکسها به واسطهی فراهم آوردن تصاویر مکانها، فضاها، چهرهها، رویدادها و موضوعاتی که در گذشته وجود داشته، بر تاریخ تاثیر گذارده اند. نباید برای این تصاویر صرفاً ارزشهای ظاهری قائل شد. چنین تصاویری خود نوع جدیدی از مصنوعات تاریخی را فراهم میآورند. از سوی دیگر با درنظر گرفتن شمار روزافزون عکسها، اینکه چگونه و چه شرح تاریخی از خود عکاسی ارائه دهیم، خود یک چالش واقعی است.
«نظریه» نیز حوزه مفاهیم گوناگونی از موضوع خود، یعنی عکاسی را در بر میگیرد. امروزه نظریه، شامل اندیشیدن در باب «آنچه با عکاسی انجام میدهیم» میشود یعنی: ایدئولوژی. فصلی که در این کتاب به نظریه اختصاص داده شده است به مراحل متفاوتی از اندیشیدن درباره عکاسی میپردازد و پارهای از محدودیتها و امکانات این مراحل را نشان میدهد.
به استثنای فصل آخر که به کاوش درباره موضوع بسیار مهم تاثیر «جهانی» عکاسی میپردازد، فصلهای دیگر، با عکاسی از منظر ژانر سروکار دارد. ژانر به عنوان یک مقوله، نیاز به نوعی توضیح، اگر نگوییم توجیه، دارد و چه بسا کاربرد و شمول آن به عنوان یک «مفهوم اصلی» در عکاسی تازگی دارد.
درباره نویسنده:
دیوید بیت، عکاس و نویسنده حوزه عکاسی است. او اکنون در دانشگاه وست مینستر به تحقیق و آموزش مشغول است. از کتابهای تحلیلی دیگر او میتوان به «عکاسی و سورئالیسم» اشاره کرد.
اطلاعات تکمیلی
اطلاعات بیشتر
نويسنده | |
---|---|
مترجم | |
تعداد صفحات | ۴۱۶ صفحه، مصور |
قطع | |
تیراژ | |
نوبت چاپ | |
شماره شابک | ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۴۵-۱۲-۰ |
انتشارات |
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.