راههای نگریستن
5,700 تومان
هنر – ادراک بصری
ناموجود
توضیحات
توضیحات
یادداشت مترجم
هر مورخی در راه ارائهٔ تاریخی بیطرف و فارغ از ایدئولوژی محکوم به شکست است و امری موهوم و خیالی را دنبال میکند.
تاریخیگری، در معنای بازیافتن گذشته «همانطور که واقعا بوده است»، پدیدهای تاریخی است که سر آغاز آن به قرن ۱۹ باز میگردد.
چنین نگاهی به تاریخ، راه را برای فریب خوردن از کانون قدرت در عصر حاضر میگشاید.
تاریخ نگار ماتریالیست همواره بر آن است که ردی از نهاد قدرت یا منشا مادی / اقتصادی و نه امر خیالی و ذهنی را در هر گونه بازنمایی تاریخی بیابد و کل وضعیت را بر اساس آن بخواند و بازسازی کند.
جان برگر از کسانی است که اینگونه عمل میکند و نقد خود را از انبوه تعریف و تمجیدهای بیارزش موجود در تاریخهای هنر رایج پاک
میسازد. او سعی دارد به درستی آن وجه مخفی و پنهان آثار هنری را که حامی ایدئولوژی سرمایه داری است بیرون کشد و جلو چشمانمان قرار دهد. البته آثاری نیز معرفی شده که در مقابل چنین سنتهایی ایستادهاند و به نوعی استثنای سنت رایج نقاشی و فضای هنر هستند.
جان برگر – از منتقدان برجستهٔ هنرهای تجسمی و نظریهٔ هنر
در این کتاب نگاهمان را به کل سنت نقاشی اروپایی تغییر میدهد و ما را بر آن میدارد که نگرش خودد را نسبت به این هنر مورد بازبینی قرار دهیم.
او رابطهٔ نقاشی رنگ روغن و تکنیکهای تبلیغاتی را بررسی میکند و نشان میدهد که چگونه تبلیغات، تکنیکهای رنگ روغن را به
کار میگیرد و از آن برای متقاعد کردن خریداران بهره میبرد. رابطهٔ میان رنگ روغن، مالکیت و سرمایه داری از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. همچنین بررسی آثار کلاسیک نقاشی اروپایی با به کار گیری مفهوم اثر هنری و باز تولید پذیری تکنیکی آن (مقالهای از والتر بنیامین) در بطن جامعهٔ مدرن از دیگر موضوعات کتاب است.
پیتر فولر، آرت ریویو
اطلاعات تکمیلی
اطلاعات بیشتر
نويسنده | |
---|---|
مترجم | |
تعداد صفحات | 109صفحه مصور |
قطع | |
تیراژ | |
نوبت چاپ | |
انتشارات |
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.