نمایشگاه گروهى عکسهاى مستند خیابانى گرفته شده با موبایل تحت عنوان «چارگوش» از جمعه ۲۲ خرداد ۹۴ در گالرى راه ابریشم فرمانیه گشایش مییابد.
این نمایشگاه با گردآوری بهروز مهری برگزار میشود و در آن عکسهایی از آکو سالمى، الیف سویاباتماز، امیر نوا، بهروز مهرى، حامد فرهنگى، خشایار جوانمردى، على کاظمى، علیرضا صوتاکبر، فواد اشترى، مجید سعیدى، محمدامیر صفرى، مسعود قرائى، مهران میرزایى و نسام کشاورز به نمایش درخواهد آمد.
در متن بیاینه این نمایشگاه آمده است: «چارگوش فضایی است در چارگوشه گوشیهای همراه برای دیدن زندگی، مردم، مناظر خیابانی و هر آن چه در پیرامون ما در جریان است. شبکههای اجتماعی و به ویژه اینستاگرام معادلات عکاسی را نیز تغییر داده و بیش از هر چیز عکس را در منظر دیدهگان عموم قرار داده است که دیدن عکس و واکنش آنی و سریع بیننده از ویژگیهای آن است. با پیشرفت فنآوریهای جدید در صنعت دوربینهای موبایلی, عکاسی با موبایل شکلی حرفهای به خود گرفته و زمینه را برای دیدن عکسهای بهتر و سریع تر فراهم کرده است.
سنتهای کلاسیک عکاسی خیابانی که با ورود دوربینهای کوچک توسط عکاسانی چون هانری کارتیه برسون، رابرت فرانک، لی فریدلندر، گری وینوگراند بنا نهاده شد در دهه هفتاد میلادی نقطه اوج و شکوفایی خود را در تاریخ عکاسی خیابانی تجربه کرد و موجب تولید تصاویری طبیعی و بدون ژستهای معمول جلو دوربین شد.
این شکل از عکاسی در عصر دیجیتال به وسیله گوشیهای همراه عکاسان دوباره خودنمایی کرد و ثبت طبیعی زندگی روزمره را آسان تر کرد و باعث شد هر لحظه عکسهایس از هر نقطه دنیا را بر روی صفحه جادویی موبایل پیش روی خود ببینیم.
پیر بوردیو فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی میگوید گفتمان زیباشناسانه همواره از تناقض میان کاربرد زیباشناسانه و تعریف اجتماعی عکاسی خبر میدهد. شاید این دوگانگی و تناقض در هیچ جای دیگری بیشتر از عکاسی موبایل خودنمایی نکند: هم زمان با تبدیل شدن موبایل و عکاسی به امری روزمره در زندگی اجتماعی، تصاویر گرفته شده توسط این ابزار به عنوان اثر مستند، اثر هنری ، فیلم یا عکس خبری و مانند آنها در شبکه های رسمی و حرفهای جایگاه ویژهای یافتهاند.
به نظر میرسد دوربین موبایل بار دیگر «هنر عکاسی» را از جایگاه «هنر رسمی» خارج کرده و آن را به میان مردم آورده و وسوسه عکاسی با چنین ابزار کوچک و در دسترسی را برای هر عکاس حرفهای نیز امری واقعی کرده است. اینکه عکاسی موبایل – همانند عکاسی خیابانی میانۀ قرن گذشته – به نقطه عطفی در تاریخ هنر عکاسی تبدیل شود حرفی غریب نخواهد بود.»
گشایش: جمعه ۲۲ خرداد – ساعت ۱۶ تا ۲۰
نمایشگاه تا یکم تیرماه ۹۴ هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۹ دایر است.
گالری روزهای شنبه تعطیل است.
تهران، خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، بین خیابان آبکوه و آقایی، پلاک ۱۰۳، واحد ۲، گالری راه ابریشم