عکسهای نجومی با تعریف فوق زیباییهای بیشماری دارند اما این عکسها فاقد نشانههای بصری هستند که توسط آنها بتوان عظمت یا فاصله آنها را درک کرد.
.
Landscape Astrophotography چیست؟
.
–
مساله فوق همراه با پیشرفتهایی که در تجهیزات عکاسی این روزگار حاصل شده است، باعث علاقه و اقبال فزاینده عکاسان به نوع خاصی از عکاسی شبانه به نام Landscape Astrophotography شده است که در این عکسها، هم چشماندازهای زمینی دیده میشوند و هم اجرام سماوی، درست همانگونه که با چشم در تماشای شبانه میتوان دید.
البته بهتر است بگوییم در برخی موارد حتی بهتر یا متفاوت با آنچه که چشم میبیند چرا که ویژگیهای فنی عکاسی امروزین باعث میشود که این عکسها در برخی موارد اجرام را بسیار بهتر نشان دهند. [چشم انسان در تاریکی شب نمیتواند طیف کامل رنگها را ببیند اما در این عکسها، رنگها بسیار کامل نشان داده میشوند. همچنین کیفیت خوب دوربینهای امروزین در عکاسی با حساسیتهای بالا باعث میشود که تصاویر دقیقتر و بهتری از آسمان شب نسبت به تماشای معمولی آن ببینیم.]
در Landscape Astrophotography تصاویری از راه شیری، کهکشان آندرومدا یا نورهای منطقه البروج با مناظر زمینی مانند درختها، سنگها یا ساختمانهای قدیمی ترکیب میشود. در این نوع عکاسی هر چند تجهیزات نقش مهمی دارند اما مهارت عکاس برای پیدا کردن محل مناسب برای عکاسی، بسیار حیاتی خواهد بود. بسیاری از مناظری که در نور روز جالب به نظر می رسند، در عکاسی شبانه هیچ جذابیتی نخواهند داشت و بالعکس، برخی مناظر معمولی روز، در عکاسی شبانه و در ترکیب با آسمان، بسیار زیبا خواهند بود. یک تک درخت یا حتی یک تخته سنگ معمولی ممکن است در این نوع عکاسی، نقش مهمی ایفا کند.
مساله دیگر آن است که از سویی اجرام به علت حرکت زمین در حال حرکت هستند و از سوی دیگر این نوع عکاسی نیاز به نوردهی های طولانی دارد. برای عکاسی از روشنترین ناحیه راه شیری، نیاز به نوردهی معادل ۳۰ ثانیه با دیافراگم ۲.۸ و حساسیت ۳۲۰۰ وجود دارد. اگر لنز با این دیافراگم باز در دسترس نباشد یا کیفیت تصویر دوربین در این حساسیت، مورد قبول نبود، باید زمان نوردهی را بیشتر کرد. اما زمان نوردهی بیشتر باعث خارج شدن تصاویر اجرام از حالت نقطهای خواهد شد مگر آنکه با وسیلهای، حرکت زمین را خنثی کنیم. ( استفاده از تلسکوپهای موتور دار به صورت قلندوش یا تجهیزات مستقل دیگر که دوربین بر روی آنها نصب میشود). فاصله کانونی نیز در این میان مؤثر است. [ حتی در همین ۳۰ ثانیه نیز اجرام حرکت اندکی دارند اما در فاصله کانونی حدود ۱۴ میلیمتر این مقدار حرکت قابل چشمپوشی است. اما اگر فاصله کانونی دوبرابر شود، زمان نوردهی ( بدون خنثی کردن حرکت) باید نصف شود. و در نتیجه برای تهیه عکس مناسب باید نوردهی را با دیافراگمهای بازتر مانند ۱.۸ یا حساسیتهای بالا مانند ۶۴۰۰ جبران کرد. این حساسیتهای بالا خوشبختانه در دوربینهای جدید دیگر تنها یک اسم نیستند و میتوانند عکسهای بسیار ممتاز تولید کنند.]
عکاس: مسعود مبینعلی – ۶۰۷ فریم با زمان نوردهی ۲۰ ثانیه برای هر فریم و ایزو ۱۰۰۰
عکس مربوط به کوه دماوند است. مسیر روشن روی کوه، بعلت حرکت کوهنوردان در شب ایجاد شده است و نقطه پرنور مسیر، مربوط به بارگاه سوم دماوند است.
نکته دیگر آنکه نوردهیهای طولانی همراه با خنثی نمودن حرکت زمین، هر چند برای عکاسی نجومی خالص روش مهمی است اما عملاً برای Landscape Astrophotography ممکن نیست چرا که باعث محو شدن مناظر زمینی خواهد شد.
آلودگیهای نوری شهرها دشمن شماره یک این نوع عکاسی است. در این نوردهی های زیاد که برای ثبت اجرام آسمانی لازم است، معمولاً نورشهرهایی تا فاصله ۱۰۰-۲۰۰ کیلومتر نیز در عکس ثبت خواهند شد. این آلودگی به صورت نورهای زرد یا نارنجی در افق دیده میشود. بنابراین فاصله مناسب از شهرها، بخصوص شهرهای بزرگ ضروری است.[ وجود ماه در آسمان نیز یک مانع مهم دیگر برای این عکاسی است. آسمان ابری نیز که دیگر نیازی به گفتن ندارد.
[ اما گاهی نیز میتوان همه این موانع را تبدیل به فرصتی برای عکاسی کرد: ترکیب نور ماه، آلودگی نوری و ابرها در یک عکس! عکس از نعما م.روشن]
–
ادامه عکاسی از رد ستارهها تا گرگ و میش صبحگاهی – دریاچه سد کارده – اطراف مشهد – عکس از نعما م.روشن
–
یکی از راههای خوب برای افزایش احتمال موفقیت در این نوع عکاسی، استفاده از نرمافزارهایی است که میتوانند منظره آسمان را برای شما پیشبینی کنند. اگر آنقدر اطلاعات نجومی دقیقی ندارید که بتوانید موقعیت اجرام را در زمان خاص و مکان خاص عکاسی پیشبینی کنید، میتوانید براحتی از این نوع نرمافزارها استفاده کنید. Stellarium نمونهای از این نوع نرمافزارهاست که میتواند تصاویر شبیهسازی شدهای از آسمان در هر زمان دلخواه و در هر مکان دلخواه نشان دهد. [نرمافزارهای متعددی نیز برای موبایلهای هوشمند در سیستمهای iOS و Android وجود دارد که میتوان در هنگام عکاسی نیز بسیار کمک کننده باشد که از آن جمله میتوان به Starwalk اشاره کرد]
[ایمنی را فراموش نکنید. عکاسی شب، عکاسی یک نفره نیست. هیچگاه به تنهایی یا حتی با تعداد افراد کم برای این عکاسی عازم نشوید. به همراه داشتن دستگاه GPS یا موبایلهای مجهز به این فناوری الزامی است.]
[در مورد عکاسی رد ستارگان دو روش وجود دارد: در روش اول با استفاده حالت Bulb و ریموت دوربین، یک فریم با زمان نوردهی بالا تهیه میشود. در این روش با این زمان نوردهی بالا ( یک تا چند ساعت) احتمال بروز مشکلات کیفی در عکس نهایی بیشتر است و همچنین اگر مشکلی در طول زمان عکاسی بروز کند، کُل کار به هدر خواهد رفت. مشکلاتی که اتفاقاً در این نوع عکاسی رواج دارد: مثل حرکت سهپایه یا تابش نور چراغ قوه به داخل لنز. در روش دوم میتوان فریمهای منفرد را تهیه کرد و سپس در نرمافزار آنها را با یکدیگر ترکیب کرد تا عکس نهایی رد ستارگان حاصل گردد. این روش مشکلات روش قبلی را ندارد و نیز میتوان از تک فریمها بعداً برای عکس نقطهای از اجرام سماوی نیز استفاده کرد. یا حتی فریمها را برای تهیه فیلمهای Time-laps ترکیب کرد. اما گاهی رد حرکت در این روش، ممکن است منقطع باشد که باید برای پیشگیری از آن، تمهیدات خاصی را پیشبینی کرد.]
برای حذف هاتپیکسلها و نیز برخی انواع نویز در نوردهیهای طولانی میتوان از تکنیک دارک فریم استفاده کرد که در آن، پس از تهیه فریم اصلی، یک فریم دیگر با همان زمان نوردهی اما با درپوش روی لنز تهیه میشود و سپس در نرمافزار این فریم از فریم اصلی کاسته میشود تا مشکلات فوق از فریم اصلی حذف شوند.]
[سخن آخر آنکه عکاسی شب تجربه بینظیری است. آرامش شب، منظره فوق العاده آسمان شب، هوای خوب، و عکاسی از این زیباییها، همگی معجونی خواهند ساخت که تا مدتها فراموش نخواهید کرد]
باز هم مثل همیشه عالی است!
بسیار عالی و آموزنده، ممنون …
درود و سپاس فراوان
بسیار عالی و آموزنده ، به همراه مثال های کاربردی و زیبا
khyli jaleb bod.behesh alaghemand shodam
خیلی آموزنده بود…سپاس بیپایان
بسیار مقاله ی آموزنده ای بود، متشکرم.
اطلاعات و نرم افزارهای خیلی مهم و خوبی بود.ممنونم