در طی ۸ سال گذشته موجهای تکنولوژیکی مختلفی آمده و رفته است (مثلا سه بعدی) و بخشهایی از بازار – مانند دوربینهای ارزان قیمت ببین و بگیر – تقریبا ناپدید شده است. در این میان ردپای پیشرفتهایی که اولین دههی تصویرسازی دیجیتال را رقم زده بود، دیگر دیده نمیشود. اکنون انگیزه زیادی برای خرید یک دوربین دیجیتال وجود ندارد، چون احتمالا مدلی که سال پیش خریدهاید هنوز بسیار خوب است. البته این خبر خوبی برای مشتریان است، اما برای سازندگان دوربینهای دیجیتال مشکلساز خواهد بود.
Canon PowerShot G7 X تنها یکی از چند دوربین رده بالایی است که به صفحهای با قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه برای گرفتن عکسهای سلفی تجهیز شده است. تشخیصی دیرهنگام از جانب سازندگان دوربین در برابر درصد بالایی از تصاویر سلفی که با دوربین گوشیهای هوشمند گرفته میشود.
جهتگیری در مسیر آینده
این ابزارها را “نشانه” نامیدهایم نه از آن جهت که در کوتاه مدت تاثیری بر تصویر سازی دیجیتال مصرفی خواهد گذاشت ، (CM1 تنها در چند کشور عرضه میشود و RED Epic بیش از ۲۵۰۰۰ دلار قیمت دارد) بلکه بخاطر تغییری است که نشان میدهند. هر دو وسیله نشاندهنده یک بازتعریف تدریجی از عکاسی مرسومی است که برای مدتی اتفاق افتاده است ( و نباید مسیر Lytro’s Illum را که به مسیری متفاوت در آینده اشاره میکند فراموش کنیم).
Panasonic Lumix DMC-CM1 یک گوشی هوشمند رده بالا است که با دوربین 20MP با سنسور ۱ اینچی تجهیز شده است. CM1 اکنون تنها در فرانسه و آلمان عرضه شده ا ست.
سامسونگ با تولید و عرضه دوربینهای گالکسی در فتوکینای ۲۰۱۲ اولین قدم جدی را در این مسیر برداشت. CM1 پاناسونیک اما محصول متفاوتی است. در حالی که دوربین گالکسی یک دوربین با لنز زوم و رابط اندروید بود، CM1 اولین گوشی با لنز فیکس اما با سنسوری بسیار بزرگ است. و پاناسونیک عرضه آن را نه در CES یا IFA، بلکه در فتوکینا انجام داد – بزرگترین نمایشگاه تجاری عکاسی دنیا. اهمیت سمبولیک چنین تصمیمی را نباید از نظر دور داشت.
RED Epic Dragon کلا وسیله متفاوتی است، که در این دوره فتوکینا توجه زیادی را بخود جلب کرد. توجه و علاقه عکاسان به ویدیوی 4K+ اکنون اثبات شده است – چرا نباید تصاویر 8MP را که با سرعت ۶۰ fps ضبط میشود دوست نداشته باشیم؟ اما RED Epic Dragon این تکنولوژی را به سطح جدیدی ارتقا داده است. این دوربین 6K میتواند فریمهای ثابت ۱۹ MP را تا سرعت ۱۰۰ fps ضبط کند. نکته بسیار مهم این است که این تصاویر در فرمت تصویر RAW ذخیره میشوند. تصاویر ثابت Dragon را میتوان در ACR فتوشاپ یا دیگر نرمافزارهای تبدیل فایل خام سازگار باز کرد و به همان روشی که روی تصاویر دوربینهای عکاسی کار میکنیم، پردازش کنیم.
RED Epic Dragon علاوه بر ضبط ویدئوی 6K میتواند تصاویر 19MP با فرمت خام نیز ثبت کند (تا سرعت 100fps)
ویدئوی 4K
ویدئوی 4K ممکن است اکنون خارج از دسترس بسیاری از عکاسان باشد، اما 4K در حال سرعت گرفتن در یک شاهراه بزرگ است، و این میان قابل نقش پیشگامان بدون آینهی پاناسونیک، سامسونگ و سونی در خور توجه است. این سه سازنده جسورانه با سه مدل دوربین نیمه حرفهای خود به سمت آینده خیز برداشتهاند (در این میان مشخصات Samsung NX1 عملا بسیار جالب به نظر میرسد). وقتی از فیلمبرداری تفننی صحبت میکنیم، عقیده Toshiaki Akagi مهندس ارشد نیکون که ویدئوی 4K برای بیشتر مردم بیشتر از حد نیاز است، درست به نظر میرسد، اما روشن است که در آینده اینگونه نخواهد ماند.
فعلا دوربین جدید Panasonic Lumix DMC-LX100 دارای مد ویدئوی 4K است که مخصوص عکاسان در نظر گرفته شده تا بتوانند تصاویر خود را از میان فیلم 4K بیرون کشیده و به صورت مجزا ذخیره کنند.
به دنیای آشنای دوربینهای عکاسی DSLR اگر برگردیم، دو بازیگر بزرگ این صحنه – کانن و نیکون – فتوکینای پر جنب و جوشی داشتند و دو محصول عمده و مهم را معرفی کردند. Canon’s EOS 7D Mark II جایگزین دوربین پنج ساله EOS 7D شد و و همانطور که انتظار میرفت، بعد از این مدت طولانی، پیشرفتهای چشمگیری در دوربین جدید دیده میشود. در این میان با در نظر گرفتن مساله قیمت، اکنون دوربین D750 نیکون مهمترین دوربین فول فریم این شرکت است.
دوربین Canon EOS 7D Mark II پنج سال بعد از Canon EOS 7D عرضه شد و در همه زمینهها بهبود یافته و از یک سیستم فوکوس کاملا جدید و سرعت عکاسی بالا برخوردار است.
دوربین جدید D750 نیکون آخرین دوربین فول فریم این شرکت است. این دوربین که مستقیما علاقمندان جدی عکاسی را هدف قرار داده، با سنسور ۲۴ MP دارای بیشتر مشخصات برادر بزرگتر خود D810 است.
بدون آینههای جدی
“ماسایا مایدا” مدیر عامل و مدیر بخش محصولات ارتباط تصویری کانن میگوید انتظار داریم کانن یک محصول بدون آینه جدی در آینده بسیار نزدیک به بازار ارایه دهد. همچنین “توشیاکی آکاگی” از نیکون به رشد بازار دوربینهای بدون آینه اذعان کرده و میگوید که ممکن است نیکون قادر به تولید نوعی دیگری از دوربینهای بدون آینه با سنسوری بزرگتر باشد.
“توشیهیسا ایدا” از فوجی فیلم میگوید که بیصبرانه منتظر ورود جدی نیکون و کانن به بازار دوربینهای بدون آینه است، زیرا ورود این شرکتها اعتبار ویژهای به این رده از محصولات میدهد. او پس از شش ماه که از تاخت و تاز دوربینهای بدون آینه فوجی و نیز شرکتهایی مانند سونی، پاناسونیک و الیمپوس در بازار میگذرد، نسبت به این حرکت بسیار مطمئن است. آیا برای برنده شدن نیکون و کانن در مسابقه بدون آینههای حرفهای کمی دیر نشده است؟
شتاب رو به پیشرفت
مسابقه بدون آینههای حرفهای مطمئنا مسابقهای رو به پیشرفت است، چون سازندگان به صورت فزایندهای در حال بهبود تجربه استفاده از دوربین برای مشتریان خود هستند – نه لزوما وسیعتر کردن محدوده استفاده یا ارزانتر کردن قیمت. ممکن است با این کار تعداد دوربین کمتری بفروشند، اما دوربینهای بهتری با قیمت بالاتر خواهند فروخت. جلوتر در مورد دوربین ۲۸ مگاپیکسلی سامسونگ NX1 صحبت کردیم، مثالی از یک محصول که سازنده برای افزایش رضایت علاقمندان به عکاسی از تمام موانع عبور کرده است.
روزگار سری دوربینهای کامپکت بزرگ با حدود قیمت ۱۰۰ الی ۸۰۰ دلار و جایگزینی مدلهای سالانه برای آنها اگر نگوییم سرآمده، به شماره افتاده است. ایشیزوکا مدیر بخش تجارت تصویری شرکت سونی در این زمینه تاکید میکند که RX100 کاملا نگرش سونی را به کامپکتهای حرفهای عوض کرده است. به جای تولید مدلهای متعدد از مبتدی تا حرفهای که هر ساله با مدلهای دیگری جایگزین شوند، RX100 (تولید ۲۰۱۲) و RX100II در خط تولید باقی مانده و با کاهش قیمت به عنوان انتخابهای ارزانتری برای مدلهای RX100III و RX10 در بازار وجود دارند. این روش منطقی است، این دوربینها هنور دوربینهای خوبی هستند.
اکنون که گوشیهای هوشمند بخش دوربینهای ببین و بگیر را از رده خارج کرده است، برای سازندگان مهم است که محصولات خود را از گوشیهای هوشمند متمایز کنند. در عین حال میخواهند مطمئن شوند که دوربینهایشان میتواند بعضی کارها را همانند گوشیهای هوشمند انجام دهد مثلا صفحه چرخان ۱۸۰ درجه برای گرفتن عکسهای سلفی یا مانند گوشیها دارای امکان اتصال داخلی وای فای باشند.
چنین مشخصاتی نهایتا به نقطهای تکامل خواهد یافت که دوربینها و موبایلها به روند کاری مشابهی برسند. سری خلاقانه QX سونی مثال خوبی برای این مورد است، به جای این که با موبایلها رقابت کنیم، بهتر است به آنها متصل شویم.
Sony Cyber-shot QX-1 دارای یک سنسور و نشیمنگاه لنز مستقل است که هر لنز سری E را میتوان روی آن بست.
ایشیزوکا اقرار میکند که QX هنوز بالغ نیست، اما مردم آنها را میخرند، و اتفاقا با روشهای غیر منتظرهای از این دوربینها استفاده میکنند. بر اساس صحبتهای ایشان، برخلاف انتظارات اولیه، بیشتر خریداران QX قصد اتصال این دوربین به گوشیهای هوشمند خود را ندارند، بلکه ترجیح می دهند که از این دوربینها از راه دور روی دست یا در موارد مشابه استفاده کنند. گفته میشود که دوربینهای QX بین عکاسان نجومی طرفداران زیادی پیدا کرده است. ناگهان محصولی که ظاهرا برای کار کردن به صورت موازی با گوشیهای هوشمند برای عکاسان جدی طراحی شده بود، به بازار جدیدی (هر چند اکنون کوچک) برای خودش تبدیل شده است.
می توانم تصور کنم که بیشتر شما که این مقاله را میخوانید، مثل خود من بابت انقراض دوربینهای ارزان ببین و بگیر ناراحت نیستید، اما مطمئنا همه به مزایای تمرکز بر دوربینهای رده حرفهای و تمرکز سازندگان بر استفاده از سنسورهای بزرگتر، لنزهای سریعتر و مشخصات بهتر برای علاقمندان جدی عکاسی روی دوربینهای کامپکت با لنز ثابت واقف هستیم.
دوربین جدید پاناسونیک Lumix DMC-LX100 شاهکاری از مهندسی، جمع یک سنسور چهار سوم با یک لنز معادل ۲۴-75mm F1.7-2.8 درون یک بدنه فشرده است.
واضحترین بروز این روند را در فتوکینای امسال در دوربین Lumix DMC-LX100 پاناسونیک میشد دید، یک دوربین کوچک فشرده زوم با لنزی با کیفیت و سریع و سنسور چهار سوم میکرو با قیمتی زیر ۱۰۰۰ دلار. بر اساس نظرسنجیها این دوربین به عنوان دوربین محبوب این نمایشگاه مطرح شده است. نویسنده: بارنی بریتون
سپاس از برگردان این مقاله جالب و ارزشمند