در ادامه بیانیه و مجموعهعکس Scattered memories of a distorted future اثر مریم فیروزی را به نظاره مینشینیم. این مجموعه بهتازگی موفق به کسب مقام اول ششمین دوره جایزه عکاسی «انجمن بینالمللی زنان در عکس» (IWPA) شده است.
هجدهم دیماه ۱۳۹۸، وقتی خبر سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران و مرگ تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمهاش را شنیدم، در سکوتی عمیق از اندوه و نومیدی فرو رفتم. از آن زمان، انواع مختلفی از حوادث ناگوار رخ داد: تلاطم سیاسی، بحران آب، رکود اقتصادی، مهاجرت خانواده و دوستانم، و ویروس کووید که فراتر از همه مشکلات بود.
صبح که بیدار میشوم، به یک مکان مخروبه میمانم و انگار همهچیز ویرانه است: خودم، خانوادهام، دوستانم، روابطم، شهرم، کشورم. رنجی که میبریم خود را در زبان ویرانهها نشان میدهد. بهعنوان یک هنرمند، در بحبوحهی این رنج (زبان حال)، امید دارم که بتوانم دریابم چطور آفرینش هنری میتواند نجاتبخش، الهامبخش و تأثیرگذار باشد. هنرمند چه تأثیری روی این ویرانی دارد؟ ما چه نقشی در ویرانههای سازههای آدمی داریم؟
در این مجموعه، ویرانهها به استعارهای از درد بدل شدهاند. در اینجا، در میان گذشتهی خاموش و آیندهای مخدوش، از زنان نقاش دعوت کردهام که در مکانهای متروک چیزی را نقاشی کنند که دوست دارند؛ یک نقاشی روی تاریخ مردانه، تصویری بر رخ گذشته، و سؤالی بیجواب برای آینده.