انجمن عکاسان ایران پوستاندازی میکند، آغاز نمود و بروز آن در هشتمین دورهی ۱۰ روز با عکاسان ایران است و این پوستاندازی به سمت بهروزشدن است.
به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، فرزاد هاشمی، نایب رییس انجمن با بیان این مطلب گفت: این جریان پوستاندازی در هشتمین ۱۰ روز با عکاسان آغاز میشود و میتواند مباحث نظری دربارهی آن طرح شود. انجمن سعی میکند در پوستاندازی بستری آماده کند تا جامعهی عکاسی نظریهها و دانش لازم برای هنر امروز را بشناسد و به تولید مبتنی بر خلاقیت برسد. عکاسان و هنرمندان امروز لازم است خلاق، متفکر، توانا و با دانش عمیق در رشتههای مختلف باشند. در این مسیر نگاه جدی به شهرستانها مورد توجه است، عکاسان و هنرمندان خلاقی در شهرستانها هستند و باید فضایی برای دیده شدن آنها فراهم شود.
هاشمی با اشاره به تغییر رویکرد انجمن گفت: زمانی که انجمن عکاسان ایران تشکیل شد، عدهای در ضرورت تشکیل انجمن با وجود انجمنهای تخصصی عکاسان تردید داشتند، انجمن با هدف شکلگیری یک تشکل فراگیر برای عکاسان که جامعهی عکاسی را یکپارچه و منسجم کند، تشکیل شد. با این نگاه، در همایش ۱۰ روز با عکاسان ایران از دورهی سوم تا هفتم فضای نمایش عکسهای شاخههای مختلف عکاسی و انجمنهای تخصصی فراهم شد و هر سال با عکسهای تکراری با رشد اندک مواجه بودیم. در واقع، گویا انجمن عکاسان ایران فضایی را فراهم میکرد تا انجمنهای تخصصی کارهایی را نمایش دهند، در حالی که انجمنهای تخصصی در انجمن خود مسایل عکاسی با نگاه تخصصی را دنبال میکنند. اما امروز به این نتیجه رسیدیم که وظیفهی انجمن این نیست و فراتر از آن است.
بنابراین، هشتمین دورهی ۱۰ روز با عکاسان ایران متفاوت برگزار میشود. امروز نیاز است که به نگاههای جدید و نگاه خلاقانه در عکاسی توجه شود. تعریف هنرمند و هنرمند عکاس در مفهوم و ارائه در حال تغییر است، امروز عنوان هنر مطرح است نه شاخههای مختلف هنری مستقل که تاکنون مطرح بوده، این موضوع لازم است در تعامل و گفتوگوی جامعهی هنری و نه فقط یک شاخهی هنری تبیین شود و ما با انجمنهای هنری دیگر و هنرمندان دربارهی این تغییر در جریان هنر گفتوگو و تعامل میکنیم تا بستری برای جریان هنر که مبتنی بر ایده، پژوهش، نظریه و خلاقیت است، فراهم شود.
نایب رییس انجمن عکاسان ایران در ادامه گفت: انجمن عکاسان ایران از سال ۱۳۸۴ که نخستین مجمع عمومی برگزار شد تا امروز بسترهایی را برای حقوق، رفاه، بیمه، برگزاری نمایشگاه عکاسان فراهم کرد، اما امروز لازم است در کنار مسایل صنفی عکاسان، دنیای جدیدی که در هنر جهان شکل گرفته مورد توجه عکاسان قرار بگیرد. البته بعضی از عکاسان ایران با توجه به جریان معاصر هنر و با این نگاه فعالیت میکنند اما این نگاه و رویکرد باید در جامعه عکاسی جاری شود. در هشتمین دورهی ۱۰ روز با عکاسان ایران نگاه جدید در عکاسی هنری که عکاسی خلاقانه و مبتنی بر تألیف است، نمایش داده میشود. انجمنهای تخصصی نیز اگر تمایل داشته باشند در این رویداد حضور داشته باشند، باید با این نگاه و بهصورت کیوریتوری مجموعه یا پروژههای خلاقانه و تألیفی را ارائه کنند تا شورای هنری بررسی کند.
ضرورت تشکیل انجمن عکاسان ایران این بود که عکاسی هنری کشور متولی داشته باشد، چون عکاسی هنری متولی نداشت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابزار کنترل و بودجه و اعتبار داشت اما نمیتوانست متولی عکاسی باشد. نمایشگاههای کوچکی برگزار میشد و نهادهایی مسابقهها و جشنوارههای عکس برگزار میکردند اما کمکی به روند عکاسی جدی نمیکرد. انجمن سینمای جوان نیز که پیش از آن به فیلمسازی و عکاسی میپرداخت، در آن سالها عکاسی را بهدلیل اینکه بازده نداشت از فعالیت خود حذف کرده بود (البته در سالهای اخیر، عکاسی در انجمن سینمای جوان دوباره دنبال میشود).
بنابراین تشکیل انجمن عکاسان ایران در این شرایط بهمنظور این بود که هنرمندان عکاس کنار هم قرار بگیرند و خواستههای خود را در داخل و خارج از کشور دنبال و عملی کنند و خواستههای جامعهی عکاسی از دولت مطالبه شود. از سال ۱۳۸۴ که نشست مجمع عکاسان برای تشکیل انجمن و انتخاب هیأت مؤسس برگزار شد و بعد که در سال ۱۳۸۸ اساسنامه تصویب شد و نخستین هیأت مدیرهی انجمن تعیین و کار انجمن آغاز شد تا امروز، کارهای زیادی انجام شده که چندان اطلاعرسانی و منعکس نشده و ضعف انجمن این بود که فعالیتهای خود را بیان نکرده است و رسانهها نیز بهنحو مناسب امور انجمن را رصد نکردند.
هاشمی افزود: انجمن ابتدا با توجه به شرایط زمانی و جامعه سعی کرد مطالبهگری کند، با نهادهای مختلف دربارهی عکاسی گفتوگو و فضایی برای جامعهی عکاسان و عکاسی فراهم کند که گامهای مهمی برداشته شده است. جامعهی عکاسی به نتایجی رسیده است که امروز بسیاری از مسایل دیگر مطرح نیست. چند سال پیش مسابقات و جشنوارههای عکس فراوانی برگزار میشد و نهادها و سازمانها برای اینکه تعداد زیادی عکس دربارهی موضوع فعالیت خود تأمین کنند با هزینهی اندک مسابقه و جشنوارهی عکس برگزار میکردند و بعد عکسها را در موارد مختلف استفاده میکردند. این مسابقات و حتی دوسالانهی عکس کمکی به پیشرفت عکاسی نمیکرد و این نشان میداد که ایرادی وجود دارد.
اما امروز این مسابقات و جشنوارهها رو به کاهش است و خود روند عکاسی این روند معیوب را حل کرده است. به عنوان مثال، استفادهی یک شخص از عکس یک عکاس که پیش از این خیلی چشمگیر و مسألهی مهمی بود در حال تغییر است چون رسانه و بهویژه رسانهی تصویر امروز چنان قدرتمند شده است که استفاده از عکس دیگران بهسرعت آشکار میشود. بنابراین، مسابقهها و جشنوارههایی که با هدف به دست آوردن تعداد زیادی عکس و استفاده از آنها برگزار میشدند، در حال کاهش است. جریانی که در استفاده از عکس عکاسان رواج داشت، کاهش یافته و این مطالبه بهعنوان یک خواستهی جامعه عکاسی در حال از بین رفتن است.
هاشمی با اشاره به تغییر جریان هنر گفت: ما در انجمن چند سالی است به این نتیجه رسیدیم که هنر معاصر در جهان و ایران به سمتی میرود که یکپارچگی ایجاد شود. در هنر معاصر مرزهای بین شاخههای هنری مستقل از بین رفته است و عکاسی فراتر از اندیشهای که قبلا داشت باید هنرهای دیگر را بشناسد. بنابراین گفتگوها و تعاملی را با انجمنهای دیگر آغاز کردیم که بهزودی از دل این تعامل بیینال هنر بیرون میآید.
عکس یا هر اثری یک بیان هنری میشود که مبتنی بر ایده و خلاقیت است، فارغ از این که اثر عکس یا اثر دیگری است و، در واقع، هنر مطرح است. بخشی از توان هیأت مدیرهی انجمن برای این موضوع و همراستایی با جریان هنر در جهان و ایران صرف شده است. هیأت مدیرهی انجمن که در شورای عالی خانهی هنرمندان، شورایی در شهرداری تهران، شورای هنرهای تجسمی و شورایی که بهمنظور نظام صنفی هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل میشود، نماینده دارد، این رویکرد را دنبال میکند.
نایب رییس انجمن عکاسان ایران دربارهی ساختار انجمن گفت: انجمن عکاسان ایران ساختاری متشکل از کمیتههای مختلف است، کمیتهی حقوقی که خدمات حقوقی به عکاسان ارائه میکند، کمیتهی رفاهی که مسایل رفاهی مانند بیمه و بیمهی تکمیلی عکاسان را انجام میدهد، و کمیتهی عضویت انجمن که در سال دوبار عضوگیری عکاسان برای انجمن را بر اساس مدارک و مستندات انجام میدهد. البته، برنامهای برای تغییر در شرایط عضویت در انجمن و رتبهبندی و دستهبندی اعضاء طراحی شده است.
کمیته علمی، پژوهشی با نگاه علمی به مسایل عکاسی میپردازد و طراحی و برگزاری دوشنبههای عکاسی از فعالیتهای این کمیته است و قرار است در صورتی که حامی مالی هماهنگ شود، دوشنبههای عکاسی در استانها نیز برگزار شود. کمیتهی همایش و مسابقه که دربارهی برگزاری جشنواره و نمایشگاه و همایش مانند ۱۰ روز با عکاسان ایران برنامهریزی میکند و کمیتهی راهبردی انجمن که جریان عکاسی و مسیر عکاسی در آینده را رصد میکند تا انجمن فعالیت خود را بر اساس روند و جریان عکاسی طراحی کند.
هاشمی با تأکید بر ضرورت مشارکت اعضای انجمن گفت: متأسفانه در کشور ما این فرهنگ وجود دارد که افراد با عضویت در یک نهاد مدنی انتظار منفعتی دارند، این نگاه باید تغییر کند و افراد با انگیزه و هدف خدمت و کمک به جامعهی تخصصی نهاد مدنی به یک انجمن یا تشکل وارد شوند، همافزایی کنند و برای موضوع فعالیت نهاد مدنی تلاش کنند.
فعالیت انجمن عکاسان ایران در این ۱۰ سال با توجه به مشکلات جامعه و فشارهای اقتصادی و … قابل دفاع است. انجمن عکاسان ایران وظایفی دارد و بر اساس وظایف خود فعالیتهایی برای اعضای انجمن و جامعهی عکاسی انجام میدهد، بیمه و بیمهی تکمیلی عکاسان، تسهیل فعالیت و معرفی عکاسان به نهادهای مختلف، تسهیلات حقوقی برای مسایل عکاسان و ایجاد بستر برای ارائهی آثار عکاسان از فعالیتهای انجمن است. اما انتظار است که اعضای انجمن نیز خود را در برابر جامعهی عکاسی موظف بدانند و در مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره و دیگر امور انجمن مشارکت فعال داشته باشند.