به گزارش ستاد خبری دهمین دوسالانه عکس ایران
با حضور دو عکاس مطرح کشور:
«اصول و مبانی عکاسی دیجیتال» و «سیر تحول پرتره» بررسی شد
نشست تخصصی عکاسی معاصر ایران با دو موضوع «اصول و مبانی عکاسی دیجیتال» با سخنرانی بهنام منادی زاده و «سیر تحول پرتره» با سخنرانی مهرداد دفتری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
بهنام منادی زاده با اشاره به آثار ارائه شده در نمایشگاه دوسالانه عکس گفت: این آثار از کیفیت خوبی برخوردار است ولی به دلیل عدم رعایت اصول عکاسی از نظر چاپ و بزرگ کردن عکسها کیفیت آنها کاملاً قابل قبول نیست.
وی در ادامه به تفاوتهای عکاسی دیجیتال و آنالوگ پرداخت و مشکل بسیاری از عکاسان را ساده انگاری هنر عکاسی و ناآشنابودن با دوربین عکاسی دانست.
این عکاس در ادامه صحبت های خود به ارایه توضیحاتی درباره مباحث تخصصی عکاسی دیجیتال برای حاضران در جلسه پرداخت.
همچنین مهرداد دفتری عکاس و مستندساز که با موضوع «سیر تحول پرتره» سخنرانی کرد در سخنان خود به معرفی عکاسان مطرح جهان در زمینه پرتره پرداخت و عکسها و آثار آنان را با تجزیه و تحلیل به علاقمندان هنر عکاسی نشان داد.
وی در خصوص سیر تحول پرتره گفت: کاربردهای عملی عکاسی از سال ۱۸۳۹ توسط شخصی به اسم داگر که اولین پرتره جهان را از همسرش گرفت به وجود آمد. همچنین هنری تالبوت اولین عکاسی که شیوه پوزتیو نگاتیو را به گفته خیلی از عکاسان به صورت تصادفی به دست آورده اولین کتاب مصور جهان را که شامل ۸ تصویر از طبیعت پاریس بود با عنوان قلم طبیعت منتشر کرد.
این مستندساز با بیان تعاریف عکاسی از دیدگاه عکاسان مطرح جهان تاریخچه شکل گیری پرتره را بیان کرد و به صحبتهای خود پایان داد.
در این همایش تعدادی از عکاسان مطرح، اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقمندان به عکاسی حضور داشتند.
احمد مسجد جامعی: دهمین نمایشگاه دوسالانه عکس ایران تخصصی تر از
دوره های قبل برگزار شده است
احمد مسجدجامعی از دهمین نمایشگاه دوسالانه عکس ایران بازدید کرد.
عصر روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه احمد مسجدجامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس موزه ملی قرآن از دهمین نمایشگاه دوسالانه عکس ایران واقع در موسسه فرهنگی هنری صبا بازدید کرد.
احمد مسجدجامعی در گفتگو با ستاد خبری این نمایشگاه آثار ارائه شده را تحسین برانگیز توصیف کرد و گفت: تا جایی که من از بخشهای مختلف این نمایشگاه دیدن کرده ام عکسها و تصاویر در بخشهای مختلف جلوه خاصی به نمایشگاه داده بود.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی در زمینه تفاوت دهمین دوره این نمایشگاه با دوره قبل آن که در زمان مسئولیت وی بر پا شده بود تصریح کرد: در دهمین دوره این نمایشگاه شاهد تغییر و تحول بسیاری نسبت به دوره های قبل هستیم. به عبارت دیگر تخصصی تر شدن آثار ارائه شده از ویژگی های بارز این دوره است.
وی در ادامه افزود: برای نمونه می توان به بخش عکاسی خبری اشاره کرد که بسیار قابل توجه بود. همچنین بخش عکاسی معماری برای اولین بار در بخشهای مختلف نمایشگاه گنجانده شده است.
مسجدجامعی بخش شناسنامه عکاسان را که در کنار آثار آنها قرار گرفته است را در خور توجه توصیف کرد و در مورد جایگاه هنر عکاسی در سیستم فرهنگی کشور خاطرنشان کرد در سالهای اخیر امکانات و فضاهایی برای کارهای فرهنگی ایجاد شده و هنر عکاسی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و این هنر گستره های جدیدی را برای خود پیدا کرده است.
در این میان می توان به عکاسی مطبوعاتی اشاره کرد که با توجه به حمایت مطبوعات و خبرگزاریها رشد و پیشرفت این رشته از عکاسی به وضوح قابل مشاهده است.
همچنین باید از عکاسی صنعتی یاد کرد که با حمایت همه جانبه صنایع از این هنر شاهد گسترش روزافزون آن هستیم.
در حاشیه دهمین دوسالانه عکس ایران و ماه هنر عکاسی:
عکسهای ابوطالب امام و امید قرایی در برنامه اسلایدشو به نمایش درآمد
عکسهای ابوطالب امام عکاس جانباز و امید قرایی در قالب اسلایدشو عصر روز یکشنبه در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد.
در برنامه شبهای عکس ایرانی با حضور امید قرایی آثار وی با عنوان «سقوط هواپیمایی C-130 » و آثار ابوطالب امام با عنوان «نگاهی به لبنان» یکشنبه ۱۴ آبان ماه از ساعت ۳۰/۱۷ الی ۱۸ در سینماتک موزه هنرهای معاصر نمایش داده شد.
گفتنی است همه روزه در برنامه شبهای عکس ایرانی عکاسان به ارایه عکسهای خود به صورت اسلایدشو می پردازند.
بعد از نمایش فیلم «مگنوم» مطرح شد:
عباس عطار، مشکل عکاسی ایران نبود قانون کپی رایت است
نخستین روز نمایش فیلم در هفته فیلم عکس دهمین دوسالانه عکس ایران با حضور عباس عطار عکاس برجسته جهانی و عضو آژانس مگنوم برگزار شد.
عباس عطار در این برنامه به تاریخچه شکل گیری مگنوم اشاره کرد و گفت: مگنوم یک تعاونی و آژانس است که چهار عکاس بنیانگذار آن بوده اند، آنها بعد از جنگ جهانی دوم تصمیم گرفتند که نگاتیو عکسهای گرفته شده از این جنگ را نگهداری کنند تا بتوانند از حقوق خود در حرفه عکاسی حمایت کنند.
عباس عطار با بیان چگونگی عضوپذیری مگنوم اظهار داشت: در هر سال عکاسان مگنوم که تعداد آنها حدود ۴۲ نفر است در کنار هم جمع می شوند و برای پذیرش متقاضیان ورود به مگنوم تصمیم گیری می کنند. در ابتدا عکاس به صورت نامزد دو سال فعالیت دارد و بعد از کسب دوسوم آرا می تواند با آژانس همکاری داشته باشد سپس بعد از چند سال عضو آژانس می شود.
این عکاس به وضعیت عکس و عکاسی در کشور اشاره کرد و گفت: در ایران عکاسی بعد از انقلاب پیشرفت بسیاری داشته است و عکاسان زیادی در ایران رشد کرده اند.
وی برنامه و پروژه در دست اقدام خود را عکاسی از «تاثیر یازدهم سپتامبر بر مردم» اعلام کرد و افزود: قصد دارم تاثیر یازدهم سپتامبر را بر ادیان مذهبی و هویت مردم بررسی کنم که این پروژه برای من با اهمیت است.
عباس عطار یکی از مشکلات عکاسان در ایران را نبود قانون کپی رایت دانست و توصیه کرد تا عکاسان بتوانند قانونی برای نحوه استفاده از عکس تعیین کنند.
شایان ذکر است در نخستین روز نمایش فیلم عکس داستان مگنوم به مدت ۴۵ دقیقه در سینماتک موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد که مورد استقبال تماشاگران واقع شد. داستان این فیلم مستند چگونگی شکل گیری آژانس عکس مگنوم و مصاحبه با عکاسان این آژانس را بررسی می کرد.