ماهنامهی «اطلاعات حکمت و معرفت» به عنوان یکی از نشریات شناخته شده در حوزهی فلسفه که از زمستان ۱۳۸۴ در حال انتشار است، بحث و بررسی در باب «فلسفه عکاسی» را در شماره ۹۶، ۱۲۰ و ۱۲۱ خود مورد توجه قرار داده است که خود نشان از گستردگی موضوع و علاقمندی مخاطبان حوزهی عکاسی و فلسفه به این مباحث دارد.
این نشریه که در فروردین ماه ۱۳۹۳، شمارهی ۹۶ خود را به موضوع «فلسفه عکاسی» اختصاص داده بود، در دو شمارهی پیاپیِ ۱۲۰ و ۱۲۱ خود در بهار و اردیبهشت ۱۳۹۵، مجدداً با دنبال کردن و بسط این موضوع، به ترتیب دفترهای دوم و سوم «فلسفه عکاسی» را منتشر کرد. در هر یک از این سه شماره مطالب متنوعی طرح شده است؛ از گفتوگو و تالیف گرفته تا ترجمه و بررسی کتابهای نظری در حوزهی عکاسی. با همکاری منیره پنجتنی، سردبیر این سه شماره از «فلسفه عکاسی»، هماکنون امکان دانلود هر سهشماره از این ماهنامه برای علاقهمندان حوزهی هنر و عکاسی فراهم آمدهاست.
در شمارهی ۹۶ و نخست این مجموعه، علاوه بر مصاحبه با مهران مهاجر و ناصر فکوهی توسط منیره پنجتنی و علی بابایی، مقالاتی از ای. دی. کولمن، جان مورتون و لزلی مولنبه ترتیب توسط میترا سرحدی، حسین کاظمی یزدی و مهرداد پارسا، دربارهی نسبت عکاسی با فلسفه، آرای ژیل دلوز در باب عکاسی و مسئلهی حقیقت در عکاسی، ترجمه شده است. «فلسفه عکس؛ نگاهی تحلیلی به مبانی زیباشناختی تصویر» نوشته شده توسط محسن خیمهدوز و «بازنمایی در هنر نقاشی و عکاسی» نوشته شده توسط آناهیتا مقبلی و کاملیا طالعیبافقی از مقالات تالیفی این شماره هستند.
شمارهی ۱۲۰ و دوم این مجموعه با گفتوگوی منیره پنجتنی با فرشید آذرنگ در باب فلسفه و عکاسی آغاز میشود. گفتوگو با رهام شیراز دربارهی عکاس- مولف و کریم متقی در مورد کتاب «کافکا و عکاسی» از دیگر مصاحبههای این شماره هستند. نوشتهی سیامک حاجیمحمد با عنوان «ترجمه، عکاسی، بارت» و مقالهی هادی آذری با عنوان «عکس، حقیقت، آگاهی» مطالب تالیفی این شماره را تشکیل میدهند. دو مقالهی «تاریخ مختصری از نظریههای عکاسی» نوشتهی سابین تی کربیل، توسط حسن خوبدل و «عکاسی مابین تاریخ هنر و فلسفه» نوشتهی دیرموید کاستلو و مارگارت ایورسن، توسط عباس نوری ترجمه شده است. در بخش کتاب نیز کتابهای عکاسی نشر شورآفرین با عنوان «مجموعهی تماشا» مورد بررسی قرار گرفته است.
در شمارهی ۱۲۱، سومین و آخرین شمارهی این مجموعه در آغاز گفتوگوی منیره پنجتنی با محمد ضمیران با عنوان «عکاسی: ضربه چهارم» را میخوانیم. در ادامه، بخش دوم گفتوگوی شمارهی قبل، با رهام شیراز و قسمت دوم و پایانی مقالهی «تاریخ مختصری از نظریههای عکاسی» پی گرفته میشود. علاوه بر مطلب تالیفی صیاد نبوی با عنوان «عکاسی هنری و مسالهای به نام عینینگری»، «پدیدارشناسی عکس» نوشتهی ال سباستین پرسل با ترجمهی زانیار بلوری و نوشتهی شارلوت کاتن با عنوان «عکاسی و موسیقی» با ترجمهی داریوش و مریم عسگری، مقالات این شماره هستند.