مجموعه آثاری از صادق تیرافکن، هنرمند و عکاس ایرانی، تندیس، مدال طلا، دیپلم افتخار و جایزهی نقدی پانزدهمین دوسالانهی هنر آسیایی در داکای بنگلادش را از آن خود کرد.
این مجموعه «نقوش انسانی» نام دارد و با تکنیک رسانههای ترکیبی یا فتومونتاژ خلق شده است. صادق تیرافکن در این اثر نیز همچون بیشتر آثارش با استفاده از مدیوم عکاسی به عنوان پایهی آفرینش هنری سعی در رسیدن به فرم بیانی ترکیبی و برخوردار از ویژگیهای هنر بینابینی داشته است.
پانزدهمین دوسالانهی بینالمللی هنر آسیایی از ۱۱ آذرماه جاری با نمایش آثار تجسمی از هنرمندان آسیایی در آکادمی شیلپاکالا در داکا، پایتخت بنگلادش، گشایش یافته و تا یک ماه به کار خود ادامه خواهد داد. در این دوره از دوسالانه ۲۱۸ هنرمند با ۴۷۵ اثر از ۳۵ کشور شرکت کردند. جوایز اصلی امسال علاوه بر صادق تیرافکن از ایران به هنرمندان دیگری از استرالیا، نپال، بنگلادش، فلسطین و ژاپن تعلق گرفت.
دوسالانهی هنر آسیایی از سال ۱۹۸۱ تاکنون با هدف معرفی هنرمندان مطرح و فعال کشورهای مختلف آسیایی که در رشتههای تجسمی فعالیت میکنند توسط آکادمی هنرهای زیبا و هنرهای اجرایی بنگلادش و موسسهی هنری شیلپاکالا به میزبانی داکا برگزار شده است.
گفتنیست در این دوره از دوسالانه از سوی ایران ۵ تابلو نقاشی از مرتضی اسدی، ۴ مجسمه از کامبیز صبری به همراه مجموعهی «نقوش انسانی» از صادق تیرافکن با حمایت موزهی هنرهای معاصر تهران ارائه شده بود و کامبیز صبری که به عنوان نمایندهی هنرمندان ایرانی در مراسم اهدای جوایز دوسالانه حضور داشت جایزهی صادق تیرافکن را به نیابت از وی دریافت کرد.
صادق تیرافکن، متولد سال ۱۳۴۴، دانشآموختهی رشتهی «عکاسی» از دانشگاه تهران است و عکاسی حرفهای را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده و طی این مدت توانسته جوایز داخلی و بینالمللی بسیاری را به دست آورد. برخی از آثار این هنرمند عکاس در موزهها و گالریهای مختلفی در جهان به نمایش درآمده و شماری از آنها در حراجیهای هنری معتبر به فروش رسیدهاند. او معمولا در آثارش کاربردهای مختلف عکاسی و روشهای جدیدی را در استفاده از عکس به عنوان مبنای آفرینش هنری مطرح میکند. مضامینی چون هویت، جنسیت، تقابلهای تاریخی رخ داده بین انسانها و دغدغههای بومی در ارتباط با زندگی مدرن در کارهای این عکاس ایرانی بسیار به چشم میخورد.