از جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه عکس «منطقه‌ی برخورد | آلفرد یعقوب‌زاده» مروری بر مجموعه‌ی عکس‌ «جنگ ایران و عراق: یک مرثیه» (۱۳۶۷ – ۱۳۵۹) و رونمایی کتاب در کارخانه آرگو برگزار می‌شود.

آلفرد یعقوب‌زاده در خانواده‌ای با بافت فرهنگی متنوع، از پدری ارمنی و مادری آشوری، در تهران زاده و بزرگ شد. در سال ۱۳۵۷، با وقوع انقلاب ایران، تحصیل‌ او در رشته‌ی طراحی داخلی نیمه‌تمام ماند و تمام توجه‌ش معطوف به آن شد که خیابان‌های پرآشوب تهران را از دریچه‌ی دوربین‌ش تصویر کند. سپس، گرچه نوزده‌ساله بود و ناپخته، مستقیم به دل جنگ ایران و عراق رفت تا پیامدهای دل‌خراش آن را ثبت و ضبط کند. این تجربه‌ی سرنوشت‌ساز نه تنها به روند کاری‌اش سمت‌وسو داد بلکه هم‌چنین راه و روش بازنمایی را در آثار وی تعیین کرد. او با آسوشیتد پرس پا به این سفر گذاشت و سپس با دو آژانس نامدار در پاریس، گاما و سیگما، همکاری داشت. بعد از آن، دو سال حیاتی را صرف وقایع‌نگاری درگیری‌های داخلی لبنان برای نیوزویک کرد و سرانجام در خبرگزاری سیپا مستقر شد و بیست‌و‌سه سال از کار حرفه‌ای‌اش همراه آن‌ها بود.

در زمستان ۱۴۰۲، آلفرد با چاپ کتابِ جنگ (مجموعه‌‌ی عکسِ جنگ ایران و عراق؛ یک مرثیه: ۱۳۶۷ – ۱۳۵۹) دیگربار از شواهد اندوه‌بارِ آغازگاه سفر اودیسه‌وارش در عکاسی پرده برداشت. این اثر جامع تصاویر فراموش‌نشدنی جنگی را در بر دارد که نسلی را تغییر داد و بزرگداشت صمیمانه‌ی زندگی‌هایی است که از دست رفتند و زخم‌هایی که هنوز از جنگ بر تن‌ها مانده‌اند. آلفرد تأکید دارد که عکس‌های این کتاب همه‌ی مردم ایران را نمایش می‌دهند: «همه‌ی ایران در این کتاب حضور دارد».

رونمایی کتاب و افتتاح نمایشگاه :جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴ بعدازظهر تا ۹ شب

بازدید:
۲۸ اردیبهشت – ۲۹ تیر ۱۴۰۳
یک‌شنبه تا پنج‌شنبه، ۴ بعدازظهر تا ۸ شب
جمعه: ۱۲ بعدازظهر تا ۸ شب

طراحی پوستر: سام کشمیری

بنیاد پژمان: کارخانه آرگو
‎خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه‌ی بهداشت، پلاک ۶