کتاب جعبه عکاسی حاوی مجموعه مقالات، یادداشتها، نقدها، جستارها، گفتوگوها و گزارشهای ۲۰ سال فعالیت رسانهای محمدحسین نیکوپور، خبرنگار و عکاس خبری از سوی نشر «فرهنگستان ادب» در شیراز منتشر شد.
این کتاب حاوی ۲۰ سال فعالیت رسانهای محمدحسین نیکوپور پیرامون هنر عکاسی است و با طراحی جلد ندا نادری و صفحهآرایی اطلس دهقانی بههمت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز منتشر شده است.
در مقدمه کتاب در توضیح مجموعه کتابهای «نقش ماندگار» شهرداری شیراز آمده است: «مجموعه کتابهای نقش ماندگار بهمنظور ایجاد بسترهای مناسب، با محوریت حمایت از شیرازپژوهان، اندیشمندان و نویسندگانی که دل در گرو شیراز دارند، توسط شهرداری شیراز تولید میشود. این مجموعه ارزشمند که در حوزه میراث معنوی، ادبیات، تاریخ و هنر شیراز تدوین و به حلیه طبع آراسته میشود از افتخارات شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر در دوره پنجم است که محتوایی غنی و گرانبها را در اختیار شهروندان شیرازی و هموطنان گرانقدر قرار میدهد. کتاب پیش رو حاصل ذوق سرشار و پژوهش عمیق یکی از مؤلفان گرانقدر در «نقش ماندگار» است که نقش مؤثری در نیل به اهداف بلند این مجموعه ایفا خواهد کرد.»
در این کتاب که نخستین تألیف نویسنده بهشمار میرود، محمدحسین نیکوپور مجموعه مقالات، یادداشتها، نقدها، جستارها، گفتوگوها و گزارشهایی که ظرف بیست سال فعالیت رسانهای نگاشته است را گردآوری و ارائه کرده است.
او در نخستین کتاب خود افزون بر مقالات، نقدها، گزارشها و یادداشتهایی که گردآورده است، مجموعه گفتوگوهایی نیز با عکاسان مطرح ایران به مخاطب ارائه کرده که از جمله میتوان به فخرالدین فخرالدینی، عکاس پرترهنگار و امیر سبوکی، عکاس طبیعت و میراث فرهنگی اشاره کرد.
در پشت جلد کتاب یادشده میخوانیم: «در گردآوری این کتاب افزون بر اینکه «شاهد عینی» بودن از اهدافی است که نویسنده دنبال کرده بلکه خواسته ادای دیی کرده باشد به عکاسی شیراز که مهجور مانده است و با وجود توانمندیهای بسیار از جمله انجمن عکس آن که پیشینهای بلند داشته و در دورهای درخشان قرار داشته یا چهرههایی که در عکاسی ایران خوش درخشیدند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به قول دیوید بیت در کتاب مفاهیم عکاسی آنجا که میگوید «هدف مستندسازی تبدیل بیننده به یک «شاهد عینی» است، بیننده میتواند با نگاه و با دیدگان خود در آنچه عکاس دیده سهیم شود؛ ادعایی که بر این باور استوار است که آنچه میبینیم همان چیزی است که عکاس پیش از آن دیده است» نگارنده نیز افزون بر روزنامهنگاری تلاش کرده شاهد عینی بر رویدادهای پیرامون هنر عکاسی باشد. این کتاب حاصل دسـت کم ۲۰ سال کار رسانهای نگارنده است که حتی آنگاه که در کسوت عکاس خبری بود نخستین نوشتههایش پیرامون عکاسی است و همواره خود را وامدار عکاسی خبری میداند بنابراین هرگاه رویدادی در پیوند با عکس بوده آنرا مورد توجه قرار داد تا برای آیندگان بماند.»
کتاب «جعبه عکاسی» در ۱۶۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات فرهنگستان ادب به بازار نشر آمد.