وقتی کاترین داوید، تاریخنگار هنر و مدیر هنری مشهور فرانسوی، برای کتاب ویژۀ نمایشگاه «مروری بر آثار بهمن جلالی در بنیاد آنتونی تاپیس، بارسلونا» با او مصاحبه میکرد، از او پرسید که «پروژۀ بعدی عکاسیاش چیست؟» بهمن هم خیلی سریع و محکم گفت: «میخواهم به عکاسی مستند برگردم».
کاترین بلافاصله پرسید: «خوب چه در سر داری؟»، بهمن پاسخ داد: «چند موضوع دارم مانند بینظمیهای شهری در تهران، در جامعه، در معماری، در ساخت وسازها و آلودگیهای بصری».
این بخشی از یادداشت رعنا جوادی همسر زندهیاد بهمن جلالی است که در تازهترین کتاب منتشر شده از عکسهای او در مقدمۀ کتاب آمده است. این کتاب که حاصل نگاه موشکافانهٔ جلالی به بافت تاریخی شهر بوشهر است با عنوان «بوشهر، ۱۳۸۵-۱۳۵۳» توسط نشر چشمه به عنوان شمارۀ نخست مجموعهٔ «خط چشم» منتشر شده است.
علاقهمندان میتوانند کتاب «بوشهر» که با قیمت ۴۸ هزار تومان توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است را هماکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.
زنده یاد بهمن جلالی یکی از چهرههای شناخته شده عکاسی ایران است که تا کنون آثارش در نمایشگاههای معتبر داخل و خارج بارها به نمایش در آمده و کتابهای متعددی از او منتشر شده است.
در یادداشت مرحوم جلالی در کتاب بوشهر درباره چرایی ثبت این آثار میخوانیم:
«شما ممکن است نام بندر بوشهر را در اخبار مرتبط با ساخت اولین پایگاه اتمی ایران که سی سال پیش توسط آلمانیها آغاز و اخیراً توسط روسها در حال اتمام است را شنیده باشید. اما افراد کمی هستند که درباره خود شهر و معماری زیبای آن چیزی میدانند. بوشهر یکی از قدیمیترین و مهمترین بندرهای ایران است و معماری آن تأثیر گرفته از ارتباطش با کشورهای هند و زنگبار است. وقتی برای اولین بار به بوشهر رفتم بهشدت تخت تأثیر سبک معماری آن واقع شدم. کوچههای باریک که هم معبری برای هدایت نسیم خنک دریا بودند، هم با ایجاد سایه از گرمای طاقتفرسای بوشهر جلوگیری میکردند. پس از اولین سفرم به بوشهر، به دفعات به این شهر رفته و از آن عکس گرفتهام. هر بار هم شاهد ویرانی بیشتر بافت قدیمی، تاریخی و زیبای این شهر بودهام.»