دومین تور از تورهای عکاسی فصلنامه عکاسی خلاق روز جمعه ۲۲/۲/۸۵ با شرکت ۴۳ نفر از علاقمندان با همراهی ‏سعید دستوری، علیرضا کریمی صارمی و افشین شاهرودی در کویر مرنجاب برگزار شد. استقبال گسترده ای که ‏از سوی علاقمندان از این تورها شده است نشان از این دارد که سازماندهی جدی تر این تورها می تواند به پر شدن ‏خلاء آموزش عملی عکاسی برای آماتورها کمک شایان توجهی کند. همراهی جمعی از عکاسان سرشناس با این ‏تورها که به منظور پاسخگویی به سئولات عکاسی اعضاء تور صورت می گیرد نشان از این دارد که فصلنامه مذکور ‏به این نکته توجه کافی داشته است. قابل ذکر است که استقبال از تور عکاسی کویر مرنجاب به حدی بود که علیرغم ‏اعلام قبلی نشریه برای برگزاری یک تور در کویر مرنجاب تا کنون سه تور بطور کامل ثبت نام و تکمیل شده و برنامه ‏ریزی برای تور های دیگری نیز در دست اجراست. یادداشت یکی از اعضاء این تور را می خوانیم : ‏


cpmag.jpg

 

‏جای همه شما خالی بود ‏
‏ آسیه عطایی

آندره ژید در کتاب مائده های زمینی می گوید : برای من این که بشنوم یا بخوانم شن های ساحل نرم است کافی ‏نیست . باید پای برهنه ام این نرمی را حس کند . فروغ فرخزاد هم در مصاحبه ای گفته بود که هرچه بگوئید سنگ من ‏تا سر خودم به سنگ نخورد معنای سنگ را نمی فهمم . و براستی که حس کردن گوشه گوشه ی جهان هستی رویای هر ‏عکاس علاقمند و مشتاقی است .‏
برای حس کردن گوشه ای از این جهان بیکرانه – کویر مرنجاب – در نزدیکی آران و بیدگل کاشان پانزده دقیقه پس ‏از نیمه شب پنجشنبه ۲۱اردیبهشت ماه از مقابل دفتر نشریه عکاسی خلاق حرکت کردیم . سفری شبانه که قرار بود ‏فردای پر تحرکی را هم به دنبال داشته باشد . عکاسی در کویر! ‏
اشتیاق دیدن کویر که برای بیشتر همراهان تجربه ی تازه ای بود اجازه نداد که تا صبح لحظه ای خواب به چشمانمان ‏راه یابد . تمامی اعضای گروه با وجود بی خوابی هر لحظه از لحظه قبل شاداب تر و سرحال تر منتظر طلوع خورشید ‏بودند. عکاسی را از لحظه ای که خورشید آرام آرام از پشت تپه ها بالا آمد و مینی بوس ها در سراشیبی خاکراهی که ‏ما را به کاروانسرای معروف مرنجاب می رساند توقف کرد، آغاز کردیم. پس از آن صرف صبحانه کنار ‏کاروانسرا و در مقابل چشم انداز دریاچه نمک عجب چسبید! بعد از صبحانه بلافاصله به سوی تپه های شنی راه ‏افتادیم. خیلی از بچه ها به عشق عکاسی از تپه های شنی با گروه همراه شده بودند. ‏
پیش از آن در مسیر آمدن، آقای صارمی یکی از اساتیدی که برای پاسخگویی به سئوالات بچه با ما همراه بودند، بچه ‏های تور را با مسائل کویر، نورها و لحظاتی که می توان از آن برای عکاسی استفاده کرد و همچنین خطرات کم ولی ‏احتمالی کویر آشنا کرده بودند. و حالا چیزی نبود جز کویر گسترده و دریای شن. در آن زمینه ی کرم رنگ گسترده ‏چهل عکاس مثل نقطه های کوچکی روی امواج ماسه ای بالا و پایین می رفتند تماشای اشتیاق غیر قابل وصف آنان ‏برای ثبت و پیدا کردن زاویه ها و نورهای جدید باعث می شد که از عکاس بودنت لذت ببری. حدود سه ساعت روی ‏امواج شن بالا و پایین رفتیم و پس از آن دریاچه نمک بود که ما را به خود خواند. ‏
همیشه نام دریاچه ی نمک را در نقشه ها دیده بودم. دریایی براستی پر از نمک و سفیدی مطلق. بر روی نمک ‏ایستادیم و عکاسی کردیم. با حذف خط افق فونی یکدست سفید داشتیم . با امواجی نازک و لرزان و گره های متحد ‏خطوط.‏
فضای مهربانی و صمیمیتی که در این تورها ایجاد می شود باعث می گردد که به چیزی فراتر و با ارزش تر از چند ‏ساعت عکاسی تبدیل شود. معمولا در چنین سفرهایی از تمامی لحظات برای آموزش و تبادل اطلاعات استفاده می ‏شود. کما اینکه در راه بازگشت فیلمی از زندگی و مصاحبه با سباستیائو سالگادو با ترجمه و صدای زنده یاد کاوه ‏گلستان پخش شد. ‏
جوایز و قرعه کشی های متعددی که در طول سفر به گرمی و هیجان تور بسیار افزود نیز از نکات قابل توجهی بود ‏که نباید آن را از نظر دور داشت. بدون اغراق بگوییم و بدون اغراق بشنوید که تور کویر مرنجاب یکی از بهترین ‏سفرها یی بود که تاکنون رفته بودم. جای همه ی شما خالی بود.‏

همراهان تور عبارت بودند از: حسام الدین انصاریان، زهرا آب شناس، دکتر ابیاک، پرستو اسماعیل زاده، حمیدرضا احمد خسروی، پدرام فیاضیان، سمیه سهیلی، پرستو ابراهیمی، آقای تهرانی، نادر کهنسال قدیم وند، حسین مظاهری، پژمان سیدی نژاد، مهدی بهتاش، شقایق ادیب، امید نوش آذر، ماهور زهرایی، نیما ایزدی، لینا ایزدی، رسول شبیری، طلا دلالی، سمیه جعفری، سمیه ایمانی، سحر میری، سیامک رجائی فر، فاطمه ملک محمدی، بهادر شهباز، آسیه عطایی، ندا بختیار، ویدا بختیار، نازنین ولی محمد، نگار ولی محمد، بهناز بابایی، نیما کشتکار، مهرگان کاظمی، مهدی سلیمانی، آیدین فرخنده، فریبا امینیان، محمد حاجیان، بابک کاظمی، شاهرخ حیدری، پانته آ صادقی راد، نوشین وفادار، افشین شاهرودی، علیرضا کریمی صارمی و سعید دستوری