محمدرضا شریفی متولد ۱۳۳۰ و فارغالتحصیل دانشکدهی هنرهای داراماتیک در رشتهی «سینما، تلویزیون، رادیو» بود. او در رشتهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نیز تحصیل کرده بود. از مهمترین فعالیتهای هنری او میتوان به تدریس دروس عکاسی و فیلمبرداری و کارگردانی، در مراکز معتبر دانشگاهی مانند دانشکدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه هنر (دانشکدهی سینما و تئاتر)، مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسهی آموزش عالی سوره (اصفهان)، دانشکدهی صدا و سیما و … اشاره کرد.
شریفی عضو شورای اسلامی ارزشیابی هنرمندان سینما و عضو شورای مرکزی انجمن فیلمبرداران سینمای ایران بودو ضمن عضویت در هیأتهای داوری جشنوارههای مختلف بینالمللی، در تدوین برنامههای درسی و تألیف کتب مختلف آموزشی در رشتههایی سینما و تلویزیون و عکاسی در سطوح مختلف نیز همکاری داشت، نیز در تهیهی بیش از ۹۰ فیلم کوتاه و نیمه بلند به عنوان کارگردان، فیلمبردار، تدوینگر و نویسندهی گفتار متن حضور چشمگیر داشت.
شریفی در ساخت بیش از ۱۵ فیلم سینمایی از جمله «پرستار شب»، «تمام وسوسههای زمین»، «ارثیه»، «در مسلخ عشق»، «دادستان»، «یار در خانه»، «سفر مردان خاکستری»، «خواب خاک» و …. به عنوان مدیر فیلمبرداری هنرنمایی کرده بود. او همچنین در نوشته شدن چندین فیلمنامهی سینمایی از جمله «آن سومی»، «زمین آسمانی»، »تهران، سپتامبر ۱۹۴۱»، «سرخی گلهای آتن» و … همکاری داشت.
عضویت در هیات انتخاب فیلم چهارمین دورهی جشنوارهی بینالمللی پویانمایی تهران، آخرین برگ کارنامهی هنری این استاد فقید محسوب میشود.
تکمیل: در تمام نوشته ها درباره استاد شریفی به سوابق سینمایی وی اشاره شده در حالی که استاد از معدود افرادی بودند که هنر عکاسی را چه از جایگاه فنی و تکنیکی و ابزار شناسی و چه از منظر هنری و زیبایی شناسی به خوبی می شناختند و به جرات تمامی ابزار های عکاسی را شخصا” مورد آزمایش و امتحان قرار داده بودند حیطه اطلاعات تخصصی استاد محدود به بخش خاصی از تجهیزات و موضوعات عکاسی نمی شد و در تمام زمینه ها از نورپردازی تا کاربرد لنزهای مختلف در دوربینهای قطع بزرگ و در چاپ سیاه و سفید استاد تجربه عملی بی نظیری داشت. یک بار از استاد علت عدم تدریس را جویا شدم در پاسخ گفتند: من تا خودم موضوع کلاس درس را شب قبل از کلاس عملا” مورد آزمایش و امتحان قرار ندهم نمی توان مطالب را به هنرجویان منتقل کنم.
دامنه اطلاعات تخصصی استاد شریفی بسیار گسترده بود و تمامی دستیاران و همکاران وی از او به عنوان گنجینه ای ارزشمند از آگاهی های علمی و عملی در کاربرد تجهیزات مختلف عکاسی و فیلمبرداری می دانستند. درباره محمد رضا شریفی نوشتن بسیار سخت است او بسیار فروتن بود و مهربان …
Trackbacks/Pingbacks