با همه احترام و علاقهای که به عکاس خوب کشورمان آقای محسن راستانی عزیز دارم مسایل مطرح شده از طرف ایشان در پایان جلسه امروز موجب تعجب من و بسیاری از حاضران شد.
امیدواریم فرصتی پیش آید تا در جلسهای آقای راستانی و چند صاحب نظر به نقد و بررسی مطالب مطرح شده از طرف ایشان بپردازند.
سایت عکاسی صمیمانه از حاضران در جلسه امروز و کارگاههای آموزشی هفته گذشته درخواست میکند تا نظرات و دیدگاههای خود را در خصوص حضور آقای تری برت در ایران و برپایی برنامههای برگزار شده اعلام دارند.
کامنت این مطلب آماده دریافت نظرات شماست. خواهشمند است حتی المقدور با ذکر دقیق نام و ایمیل مطلب خود را یادداشت فرمایید. با سپاس
تکمیلی: دوشنبه ۸۳/۵/۱۲
بسیار متاسفیم که جامعه عکاسی ایران به اندازه ذرهای توان بیان نقد و نظر مودبانه و با احترام را ندارد سعی داشتیم با باز گذاشتن نظر خواهی در این قسمت نظرات حاضران در جلسات آقای تری برت را ارزیابی کنیم اما کم لطفی و بی مهری بسیاری از مخاطبان ما را از تصمیم خود منصرف کرد و علی رغم نظر قبلی مجبور به بستن نظر خواهی هستیم .
چرا که جز انبوهی بیحرمتی و بیاحترامی و بیادبی و گستاخی و توهین و تهدید مطلبی در نظرخواهی یافت نشد. بسیار متاسفیم!
کپی کاری موج جدید ازپیشکسوتها
اندیشه و احساس عکاس خلاق را با محیط و زمان باید جاری ساخت و ذهنیت را به عینیت تبدیل کرد این کار شدنی نیست مگر عکاس از طریق دیگر بتواند آنرا انجام و تصرف نماید. واقعیتهای عینی عکاس با فرایند عکس بعد از عکاسی شروع و کار خلاقانه او آغاز می شود . حال با این عکس چه باید کرد
بعضیها اعتقاد داشتند و دارند که عکس گرفته شده پایان عکاسی در آن سوژه است.
آیا عکس را می گیرند یا می سازند؟
دیوید هاکنی نقاش و طراح و حکاک روی فلز و طراح صحنه تئاتر و عکاس
از سال ۱۹۶۴تا ۱۹۸۶ عکس را می گیرد.
و صادقانه می گوید عکس هایی که گرفتم برایم یک کشف بزرگ بود ،
ومی گفت: اگر کسی ازمن بپرسد آیا می توانید در عکاسی دست کاری کنید
به او خواهم گفت: نه
تنها حس عکاسی این است که بهتر انتقال می دهد.
عکاسی برای مدتی بر نقاشیهایم تاثیر گذاشت اما شدیدا ازا ین امر مایوس شدم،
و او از سال ۱۹۸۶ به بعد عکس را می سازد. اولین ساختن او با۴۹ مربع
پولا روید بود.
همه آنها در کنار هم یک عکس را بوجود می آورد، قصد داشتم بیننده وموضوع را در حال حرکت از بعد مکان نشان دهم.
حال سوا ل این است که آقای احمد عالی قبل از دیوید هاکنی عکس های خود را ساخته ا ست یا دیوید هاکنی از آقای احمد عالی کپی کرده است و امروز هم موج جدید عکاسی با کپی از دیوید هاکنی یا آقای احمد عالی شده اند
نسل دگرگون کننده عکاسی ایران.
مگر ذهنیت دیوید هاکنی برای ساختن کلاژ با عکسهای دوربین پولاروید شروع نشد مگر این داورها چه در انتخاب و داوری آقای دیوید هاکنی و یا
آقای احمد عالی که در کنار آنها بودند را نمی شناختند و نمی دانستند
که این عکسها کپی است.
(البته منظورم تعدادی از عکسهای کلاز و چیدن آنها در کنار یکدیگر است. )
یا آقای احمد عالی به قصد ، این کپی ها را ندیده گرفته و تذکر نداده تاشاید عکاسهای هم نگاه خود را بیشتر کنند.
ولی این را بدانید دیوید هاکنی به دنبال هدف واقعی هنر مدرن و کوبیسم یعنی برگرداندن جسم ما به درون فضا بوده است و عکاسی نیز همین عمل را
انجام می دهد.
که حاصل نگاه دوربین به فضا یک تصویر کاملا رنسانی است چیز ذاتا مدرنی نیست . به تعبیری تا زمانی که عکس دستکاری و دگرگون نشود کوبیسم نمی تواند غا لب آید، و عکس را هر چه بیشتر تجربه کنید بیشتر می توانید در آن دست بب.
محمد رازدشت عکاس
محسن راستانی ی بیچاره گناهی ندارد ! او نشانه و سند محکمی است از یک جامعه بیمار و جاهل, او باید خود را مطرح کند با کپی آثار دیگران نشد, با بافتن محملاتی که خودش هم نمی داند یعنی چه! عباراتی که جمله جمله ی آن را از دیگران دزدیده و به کمک ذهنی مریض وکج فهم سعی میکند نظریه پردازی کند
میتوانید بعضی از افاضات ایشان را در هرز نامه ی تصویر پیدا کنید
به زودی نمونه هائی را برایتان میفرستم
درج اظهار نظر توهین آ میزبه شخصیت یکی ازبرجسته ترین عکاسان کشور که سالها عمر خود را در نهایت سختکوشی و دلسوزی برای جامعه عکاسان ایران صرف کرده است تهد یدی آشکار و مستقیم به تمامی تلاش های
عکاسان محترم وتلاشگر ایرانی میدانیم که متاسفانه در سایت عکاسی. دات کام رویت شده است لذا بدین وسیله ضمن ابراز تاسف برای صاحب نوشتار ارسالی و مدیریت سایت عکاسی. دات کام از درج و انعکاس اظهار نظر
توهین آ میز در این سایت که موجب نگرانی اهل هنر و فرهنگ این مرز بوم است این سایت با درج این اظهار نظر بیش از هر چیز اعتبار و حرمت خود را به عنوان یک رسانه پویا زیر سوال می برد و آن را به یک مکان
برای تجمع بیانات زشت که در شان عکاسان کشور ازمقامات قضایی و مراجع ذ یر صلاح قانونی برای د فاع از
حرمتها وتلاشهای این عکاس ایرانی که یکی از سرمایه های گران بهای عکاسی و بلکه هنر این جامعه است درخواست توقف فعالیت این سایت را خواهیم داشت و برای اعاده حیثیت نسبت به عکاسان کشور وهنرمندان برجسته ایران زمین موضوع را در صورت عدم عذرخواهی مدیر سایت از ایشان و جامعه عکاسی کشور پیگیری قانونی خواهیم کرد وامیدواریم نسل امروز عکاسی ایران با هوشیاری تمام برای حفظ حیثیت خود واساتید شان به
شکل معقولی تلاش کنند ومسائل پیرامون جامعه خود را سامان پذیرند و با قدرشناسی از سرمایه های خو د به صلح ود و ستی وانسجام بیشتر بیاند یشند .
جمعی از عکاسان کشور
متاسفم دوست عزیز شما میتوانید نظر خود را به اقای راستانی شفاهی بگویید چرا ؟ داخل وبلاگتان مینوسید؟