همزمان با گشایش گالری هنری «گذار»، نمایشگاه عکسهای «ژان بودریار» از روز جمعه ۹ مهرماه ۹۵ با حضور جمعی از هنرمندان و سخنرانی دکتر داریوش شایگان در این گالری برگزار میشود.
این گالری که با عنوان بینالمللی Transition Gallery در زمینه نمایش حرفهای آثار تجسمی، آموزش مشارکتی و حمایت از هنرمندان پیشکسوت و جوان برای خلق اثر هنری با پشتوانه فکری، فعالیت خود را از ۹ مهرماه شروع میکند، مجموعهای از عکسهای «ژان بودریار» فیلسوف، جامعهشناس و نظریه پرداز فرانسوی را برای نمایش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میدهد.
در این نمایشگاه، ۳۸ فریم عکس در ابعاد ۶۰×۹۰ و یک ویدئو که «ژان بودریار» دربارهی عکسهای خود، عکاسی و تصویر سخن میگوید، نمایش داده میشوند. همچنین، در کاتالوگ این نمایشگاه، یادداشتهای مهمی از بودریار درباره عکاسی و تصویر موجود است که این یادداشتها تاکنون در ایران ترجمه نشدهبودند و توسط همسر بودریار در اختیار گالری گذار قرار گرفتند. این کاتالوگ رایگان در روز افتتاحیه جهت درک عمیقتر نمایشگاه و برقراری ارتباط صحیح میان اندیشه بودریار و عکسها، به علاقهمندان و شرکتکنندگان در نمایشگاه تقدیم میشود.
در بخشی از این یادداشتها «ژان بودریار» درباره عکاسی مینویسد: «عکاسی، جادوی عصر ماست. جوامع اولیه ماسک به صورت داشتند، جوامع بورژوا آینه داشتند، ما هم عکسهایمان را داریم. خیال میکنیم که دنیا را با تکنیک به پیش میبریم. اما این دنیاست که با تکنیک، خود را بر ما تحمیل کرده.
تاثیرات غافلگیرکنندهی این جریان معکوس نیز بر وجود انسانی، بسیار قابل ملاحظه است. خیال میکنیم که از سر تمایل از منظرهای عکسبرداری می کنیم اما در واقع این منظره است که تمایل به عکس گرفتهشدن دارد. ما صرفا عامل اجرایی آن هستیم.
موضوع عکس نیز صرفا عامل ظهوری طنزآمیز از تمایل اشیاست. عکس به معنای حقیقی ابزار تبلیغات وسیع و غولپیکری است که دنیا و اشیاء برای خود به راه انداختهاند. تبلیغاتی که تصورات ما را به نابودی و احساساتمان را به برونگرایی میکشند … و بدین ترتیب آینهای را که در مقابلشان گرفتهبودیم، به طرز ریاکارانهای به بهانهی در بند کشیدنشان، میشکنند.»
«ژان بودریار» جامعهشناس، فیلسوف، عکاس و نظریهپرداز پسامدرنیته و پساساختارگرایی در سال (۱۹۲۹) در شهر رنس فرانسه به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات، به تدریس جامعهشناسی در سطح آموزش متوسطه پرداخت و تا سال ۱۹۶۶ که از رساله خود تحت عنوان «نظام ابژه ها» در دانشگاه نانتر پاریس دفاع کرد، به این حرفه ادامه داد. در سال ۱۹۷۵ «بودریار» در دانشگاه کالیفرنیا شروع به تدریس کرد. در اواخر دهه ۷۰ وقتی نقد او بر اندیشه فوکو به نام «فوکو را فراموش کن» به چاپ رسید، در محافل روشنفکری فرانسه به صورت جدی مطرح شد. در بسیاری از آثار او از جمله نظام اشیا (۱۹۶۸)، جامعه مصرفی (۱۹۷۰)، به سوی اقتصاد سیاسی نشانه و… میتوان تردید، ارزیابی و نقد درباره وی نسبت به نظریه اقتصادی مارکس را مشاهده کرد.
هرچند از وی به عنوان یک متفکر پست مدرن یاد میشود، اما خود بودریار واژه پست مدرن را قبول ندارد و آن را غیرقابل تعریف میداند. آرا و اندیشههای «بودریار» متاثر از کارل مارکس، سوسور، فریدریش نیچه، لویی آلتوسر، ژرژ باتای، رولان بارت، مارسل موس و هانری لوفور بودهاست که برای درک بیشتر آثار وی مطالعه نظرات این اندیشمندان ضروری است. بودریار در ۶ مارس ۲۰۰۷ در پی یک بیماری طولانی از دنیا رفت. از آثار دیگر بودریار می توان به اغوا، امریکا، مبادله نمادین و مرگ، استراتژیهای مهلک و مقاله انتقادی اشاره کرد.
علاقهمندان میتوانند برای حضور در این برنامه، روز جمعه ۹ مهرماه ۹۵، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به گالری گذار به نشانی تهران، خیابان باهنر (نیاوران)، خیابان فیضیه (جمشیدیه)، پلاک ۱۶ مراجعه کنند. گفتنی است حضور در این برنامه برای تمامی علاقهمندان و بازدیدکنندگان آزاد است.