نقاشی با نور بیشتر یک تفریح است و تنها ایدهای است برای اینکه ذهن خلاق شما برای خلق هرچه بهتر عکسهایتان، به دنبال روشهای جدیدتر باشد. نقاشی با نور، یک روش جدید نیست. تنها موردی که باعث میشود به آموزش این روشبپردازم این است که این روزها بیشتر از همیشه یک دوربینDSLR آماتوری ارزان قیمت در دسترس قرار دارد و شاید بهترین فرصت برای تجربه این شیوه باشد. این روش تنها با کمک و حضور دوربینهایDSLR و SLR Like عملی شده است، این دوربینها باعث شده ما بتوانیم براحتی و بدون نگرانی از هزینههای فیلم و چاپ و ظهور و صرف وقت فراوان دست به امتحان بزنیم و هرچه بیشتر به جنبههای تفریحی هنر عکاسی بپردازیم. ضمن اینکه انجام این روش به کمک دوربینهای نگاتیو (فیلمی) تقریبا غیرممکن است، چرا که این روش با تهیه چند عکس که بوسیله نرم افزارهای گرافیکی با هم ادغام میشوند عملی است.
قبل از شروع یک نمونه از مرحله نهایی کار را در زیر مشاهده میکنید تا بهتر و ملموستر با هدف و نتیجه کار آشنا شوید.
شروع کار
انجام مرحله ابتدایی کار بسیار ساده است و براحتی میتوانید آن را انجام دهید. من برای انجام آن ابتدا دوربینMinolta 5D خودم را بر روی یک سه پایه محکم در گاراژ منزلم (که محیط بسیار تاریکی است) سوار کردم؛ دوربین Sony Alpha 100 خود را به عنوان سوژه بر روی میز کارم قرار داده و سپس شاتر آن را به مدت ۲ ثانیه باز گذاشتم و یک عکس تقریبا خوب بدون اینکه اوراکسپوژ شود تهیه کردم (ترجیحا باید میز کار و پس زمینه را بوسیله یک پارچه سیاه رنگ مات و یا کاغذهای مشکی مات بپوشانید) در عکس بعدی بوسیله یک چراغ قوه کوچک با نور متمرکز و نقطهای (ترجیحا چراغهای لیزری و یاLED تک لامپ و یا چراغ قوههای معمولی با نور اندک) دور تا دور قسمتهای مختلف دوربین را به صورت چرخشی نور دادم، در این مرحله باید توجه داشته باشید که چه میزان نوردهی انجام میدهید و منبع نوری شما چقدر قوی است، اگر نیاز بود مدت زمان نوردهی را بیشتر و یا کمتر کنید. این کار را باید آنگونه انجام دهید که تصویر شما اوراکسپوژ نشود. من در تصاویر زیر از ۲۰ ثانیه نوردهی استفاده کردهام. برای اینکه در هنگام ادغام تصاویر در مرحله بعد و تغییر رنگ نورها دستمان بازتر باشد من تصویر را به ۵ قسمت تقسیم کردم و ۵ عکس متفاوت ( بدون دست زدن به سه پایه ) تهیه کردم، یک عکس از گریپ، یکی از لوگوی سونی، یک عکس از لنز، دیگری از دکمه تنظیمات دوربین و آخری هم از سمت چپ دوربین تهیه شد.
بعد از تهیه عکسها فایل هایRAW آنها را در نرم افزار فتوشاپ باز کردم و تبدیل کردم و هرکدام را در یک لایه مختلف قرار دادم.
در اینجا شاید سوالی مطرح شود که دیگر تنظیمات دوربین مثل دیافراگم، ایزو و فاصله کانونی را چگونه انتخاب کردهام! باید عرض کنم که این به شما بستگی دارد. اما هر تنظیمی را که انتخاب میکنید باید در کلیه عکسها رعایت کنید و به هیچ وجه آنها را تغییر ندهید. ترجیحا از فاصله کانونی استفاده کنید که کمترین اعوجاج را داشته باشد ( یک فاصله نرمال)، ایزو را بر روی ۱۰۰ قرار دهید (برای کاهش نویز) دیافراگم را طوری انتخاب کنید که کل سوژه دیده شود و عمق میدان کافی داشته باشید و همین طور شارپ ترین بازه دیافراگم لنز را انتخاب کنید (مثلا بین ۴.۵ تا ۸ مناسب است) اگر دیافراگم را بیش از حد ببندید زمان نوردهی را باید افزایش دهید و اگر بسیار باز باشد ممکن است تصاویر شما اوراکسپوژ شود.
کار بر روی فایلها
تصاویر را در فتوشاپ باز کنید (شاید پرسیده شود آیا تنها باید در فتوشاپ تصاویر را ویرایش کنیم؟ بنده پاسخ میدهم خیر! در هر نرم افزاری که بتوان لایههای مختلف ایجاد کرد و به این لایه ها تنظیمات متفاوت اعمال کرد و در نهایت آنها را با هم ادغام کرد، پس چه نرم افزاری بهتر از فتوشاپ!) سپس عکس ها را در یک تصویر واحد باز کردم (به صورت چند لایه مختلف) در این مرحلهblending mode لایه ها را بر رویScreen قرار دادم (به جز لایه بکگراند و یا همان تصویر اولیه با ۲ ثانیه نوردهی)
در این مرحله باید تصویر شما ترکیبی باشد از تمامی تصاویری که تهیه کرده اید و همگی نمایش داده شوند. (چیزی شبیه به تصویر زیر)
سپس برای هر لایه به صورت جداگانه یک لایه hue and saturation که به آن سنجاق شده باشد را انتخاب کنید (در هنگام اعمال hue and saturation فراموش نکنید که دکمه colorize تیک خورده باشد، ترجیحا اشباع رنگ را افزایش دهید و فراموش نکنید که لایه hue and saturation را به لایه زیرین به صورت مجزا سنجاق کنید تا این رنگ ها تنها بر روی لایه قبلی اعمال شود و نه بر روی تمامی لایه ها)
در این مرحله با اعمال ۵ لایه hue and saturation برای هر تصویر شما یک تصویر کامل و متشکل از ۵ نور متفاوت خواهید داشت.فقط فراموش نکنید که از رنگهای زنده و پر کنتراست استفاده کنید تا کارتان جلوه زیباتری پیدا کند.
تهیه و ترجمه: کاوه قبادی
در پی انتشار مقاله آقای طاهری درباره عکاسی انتزاعی از دود این مطلب ترجمه ای است از سایت AlphaMountWorld نوشته "اندرو وودهاوس" است.
جناب آقای قبادی بسیار ممنون.مطلب بسیار مفیدی بود و امیدوارم باز هم از این دست مطالب در سایت عکاسی ببینیم.این روش را حتما امتحان خواهم کرد.
i think it is a good aportunity for me to learn
آقای قبادی باز هم از مقالات شما بسیار استفاده کردم.ممنون
یک سوال؟
آیا این روش به کمک دوربین های Slr Like قابل اجرا است؟
سلام؛
ممنون از مطلب بسیار خوب شما.
من تقریبا حدود ۲ سال پیش با این تکنیک آشنا شدم و از آن زمان تا هم اکنون مشغول کسب تجربه با این شیوه هستم.
ولی به اعتقاد من این تازه شروع همه چیز است.
من فکر می کنم که به کمک این تکنیک به تنهایی نمی توان به عکس خوبی دست پیدا کرد.
شناخت از هنر و ایجاد ارتباط این تکنیک با هنر می تواند اثر بسیار خوبی را به ثبت برساند و تاثیر بیشتری را بر مخاطب بگذارد.
در صورت تمایل خوشحال می شوم از نزدیک با شما آشنا شوم تا بتوانم برای رسیدن به این شناخت از تجربیات شما بیشتر استفاده کنم.
با تشکر.
ساسان مرادیان