مجسمه آزادی، نیویورک، ۲۰۱۷


   نمایشگاه انفرادی عکس‌های یحیی دهقانپور با عنوان «سیب سوم» از روز جمعه ۳ آذرماه ۹۶، ساعت ۱۶ در گالری آران گشایش می‌یابد.

یحیی دهقانپور از نسل نخست عکاسان هنری ایران و از اساتید به نام عکاسی است. بسیاری از چهره‌های فعال و شناخته‌شده‌ی امروز عکاسی هنری  ایران در کلاس‌های درس او مشق عکاسی کرده‌اند.

چندی پیش کتاب مجموعه‌ عکس‌های او از مراسم خاکسپاری فروغ فرخزاد توسط نشر مانوش منتشر و در گالری طراحان آزاد رونمایی شد. حال دهقان‌پور با اتخاذ رویکردی تازه، هچون همیشه، در نمایشگاه انفرادی خود، با عنوان سیب سوم، تجربیات خود با دوربین تلفن همراه را در معرض دید مخاطبانش قرار داده است. در توضیح این نمایشگاه که با حضور خود هنرمند افتتاح خواهد شد، چنین آمده است:

«یحیی دهقانپور درگیر تجربه با ابزار است. ابزار برای ایشان به مثابه اسباب بازی‌هایی برای ذهن خلاق‌شان است؛ از تجربه‌ی چندین‌باره‌ی دوربین پین هول و بدوی‌‌ترین ابزار پلاستیکی و یکبارمصرف عکاسی گرفته تا پیشرفته‌‌ترین آنها، کسب تجربه جزء جدانشدنی ذات پرسشگر ایشان است. شوق عکاسی در ایشان تمام نشدنی است و هیچ مانع فیزیکی عامل بازدارنده محسوب نمی‌شود. با استفاده از دکمه‌ی “پانوراما” در تلفن‌های هوشمند و تنها با حرکت دست، مجموعه اخیر ایشان شکل گرفته است.

لحظۀ قطعی عکاسی در این مجموعه جایی ندارد. هیچ قطعیتی وجود ندارد. زمان بعد مهمی نیست. امکانات بی‌شمار هستند و احتمالات پیشنهاد می‌شوند. بیننده با شک و تردید در هر آنچه ساخته‌ی بشر است مواجهه می‌شود و ذهنیت تثبیت شده‌ی او در برابر ساختار و چشم‌انداز پیشنهادی هنرمند، به چالش کشیده می‌شود.


عکاسی با موبایل، بزرگراه حکیم، تهران، ۲۰۱۶

   یکی از نکات مهم در اغلب عکس‌های این مجموعه کادربندی است؛ عمودی و کشیدگی تصاویر. در حالت عادی حرکت سر و چشم دیدی افقی از جهان پیرامون می‌سازند، در این مجموعه بیننده مجبور می‌شود که جهان را از دید منظر هنرمند ببیند. با حرکت دوربین برداشتی متفاوت از واقعیت ارائه می‌شود و هنرمند همزمان و در یک لحظه کوتاه دریافت و خلق می‌کند.

با خلق چشم اندازهایی متفاوت، هنرمند واقعیتی جایگزین شده و شاید برش هایی از واقعیت را پیشنهاد می‌دهد؛ خط دیدی نوین، و همه در راستای مبهم کردن آنچه “یقین” پنداشته می‌شوند. شهر عنصر مهمی برای هنرمند است و “پرسه زنی ” ایشان پیچیده است؛ در موجه‌ای انسانی – شهری و در گردش و شریان‌های شهر و لحظه‌های فرار، روایت منحصر بفرد ایشان شکل می‌گیرد.

تسلط یحیی دهقانپور بر ادبیات بخش جدایی ناپذیر از شکل‌گیری هنر ایشان است. روایت به دقت شکل گرفته‌ای در برزش ایشان مشهود است. بذله‌گوئی و بازیگوشی ذاتی ایشان در کنار ذهن منتقدشان بخش دیگری از ذهنیت این هنرمند را می‌سازد. در عین حال هیچ چیز کاملا” جدی و قطعی نیست. این بار نیز درگیری ایشان با موضوع کار و پافشاری بر تسلط بر دوربین و تکنولوژی، احتمالات بی‌انتهائی برای دیدن دنیا و تامل در مرزهای واقعیت را خلق می‌کند.»

بازدید از این نمایشگاه تا ۲۰ آذرماه ۹۶ از ساعت ۱۳ تا ۱۹ در گالری آران به نشانی تهران، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲ ادامه دارد.