نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «این ما هستیم، نه آنها» دورنمایی از گسست‌ها و پیوند‌ها در عکاسی مستند ایران به کیوریتوری بهنام صدیقی در روز جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ در گالری آریانا گشایش می‌یابد.

   در این نمایشگاه که حاصل رویکردی پژوهشی‌انتقادی نسبت به عکاسی مستند ایرانِ پس از جنگ است، آثار بیست عکاس مستند به روی دیوار خواهد رفت. هم‌چنین در بخشی از نمایشگاه کتاب‌های عکس عکاسان حاضر در نمایشگاه و عکاسان برجسته و تاثیر گذاری هم‌چون بهمن جلالی، یحیی دهقانپور، نصرالله کسرائیان و کاوه گلستان در معرض دید مخاطبین قرار خواهد گرفت.

   عکاسان شرکت‌کننده در این نمایشگاه نیوشا توکلیان، محسن راستانی، حامد سوداچی، محسن شاهمردی، بهرام شعبانی، نجف شکری، امید صالحی، مزدک عیاری، محسن یزدی‌پور، جاسم غضبانپور، حسن غفاری، علیرضا فانی، فرزانه قدیانلو، میثم محفوظ، عباس مرادی، تهمینه منزوی، مهدی منعم، ابراهیم نوروزی، مهدی وثوق نیا و حامد یغمائیان هستند.

   بهنام صدیقی، در متن زیر که بخش از نوشته‌اش در کتاب نمایشگاه است، چنین آورده است: «… نمایشگاه پیش‌رو در آمد و رفت میان دو گونه‌ی منظره‌نگاری و پرتره‌نگاری، مجموعه عکس‌هایی را بر روی دیوار آورده است که در پی نگاهی استنادی- انتقادی و در توان خود به جستجوی درکی تاریخ‌بنیان از دوران‌مان متمایل‌اند …

   این‌جا مساله تنها تکیه بر نمونه‌هایی از برآیند پر افت‌ وخیزِ عکاسی مستند ایران نیست،  بلکه آنچه اهمیت دارد ساخت دورنمایی از گسست‌ها و پیوندهای مستندنگاری ایران از منظری زمان‌مند  و برای اندیشه در هویت فرهنگی عکاسی مستند‌مان است. چرا که تحدید حاکم بر عمل عکاسان مستند، انتشار و یا نمایش عکس‌ها و همچنین نظارت و کنترل نهادهای فرهنگی هم‌چون مدرسه و دانشگاه از سوی قدرت – که در کنار سایر عوامل درونی و شخصیِ عکاسان، به کاستیِ پذیرش آن در اقشار گوناگون جامعه‌ منجر شده‌است- به گسستی در زمانِ عکس‌ها و به معنایی دیگر در روند کار عکاسان دامن زده‌است که – در استمرارِ آن- هم‌چنان غیر قابل رویت می‌ماند.

   به بیان دیگر شناخت این گسست، جز از طریق پرسش و واکاوی زمان‌‌های دیگر صورت نخواهد گرفت، زمان‌هایی که بیش از آن‌که در این نمایشگاه آشکار باشند در دلِ کِرد و کار‌ عکاسان مستند و در افعالِ گذشته‌شان قابل ردیابی و نقد است، زمان‌هایی که در چشم عکاس و بیننده، در گریز میان لحظه‌ی عکاسی، گذشته‌ی عکس‌ها و عکاسان‌شان و آینده‌ی آن‌ها است، زمان‌هایی که با پیونددادن‌شان خصلتی آئینه‌گون می‌یابند برای بازتاب خود و وضعیت‌مان در عکاسی مستند ایران…»

   کتاب این نمایشگاه که حاوی نوشته‌هایی از بهنام صدیقی، زانیار بلوری و فرشید رحیمی و همچنین عکس‌ها و شرح مختصری از فعالیت حرفه‌ای عکاسان حاضر در نمایشگاه است به دو زبان فارسی و انگلیسی و هم‌زمان با گشایش نمایشگاه در گالری آریانا در دسترس علاقمندان خواهد بود.

   همچنین نشستی با حضور اساتید عکاسی در هفته دوم برگزاری نمایشگاه در گالری آریانا برگزار خواهد شد که جزئیات آن به زودی منتشر خواهد شد.

گشایش: جمعه ۱۴ مهر –  ساعت ۱۶ تا ۲۱
بازدیداز این نمایشگاه از روز شنبه ۱۵ مهر تا ۲۸ مهر ۱۳۹۶ از ساعت ۱۱ تا ۱۹ ادامه دارد.
گالری روزهای شنبه تعطیل است.
گالری آریانا: تهران، الهیه (فرشته)، خیابان مریم شرقی، خیابان فیاضی (نرسیده به چناران)، پلاک ۹، تلفن: ۲۲۶۰۱۲۱۶